Testy A/B – jak przebiegają i jakie dają korzyści
Do przeprowadzania testów A/B przyznaje się aż 44% firm. Serwis econsultancy.com informuje, że aż 70% firm przeprowadzających testy A/B, zwiększyło dzięki nim konwersję. To najlepszy dowód na efektywność testów A/B. Na czym polega ich fenomen i z czego wynika stale rosnąca popularność?
Testy A/B polegają na porównaniu dwóch wersji strony w celu wybrania tej, która lepiej realizuje założone zadania, czyli np. lepiej sprzedaje. Dzięki testom A/B wiemy, jakie rozwiązania sprawdzają się świetnie, a z jakich lepiej zrezygnować. A stąd już prosta droga to zwiększenia konwersji.
Wystarczy odpowiednia optymalizacja strony, by ułatwiać użytkownikom ścieżkę zakupową, poprawić customer experience i realnie podnieść konwersję.
Jak wykonać testy A/B?
Zanim rozpoczniemy test A/B, powinniśmy oszacować, ilu użytkowników potrzebujemy, aby osiągnąć wyniki istotne statystycznie. To podstawowy warunek, aby rezultaty testów były miarodajne. Narzędzie do testowania powinno być zintegrowane z narzędziem do śledzenia ruchu, jak np. Google Analytics. Więcej o Google Analytics przeczytasz tutaj: https://seosem24.pl/uslugi/analityka/google-analytics/
Testy A/B pozwalają nam porównać strony różniące się jedną cechą (np. kolorem buttonów), lub wieloma cechami. Ważne jest jednak to, że w jednym badaniu możliwe jest porównanie wyłącznie jednej zmiennej. Z reguły porównuje się aktualną wersję strony internetowej (A) z wersją alternatywną (B), której efektywność chcemy zweryfikować. A samo badanie polega na porównaniu współczynników konwersji przy tym samym odsetku ruchu.
Jeśli chcemy, aby test był możliwie najbardziej wiarygodny, powinien trwać co najmniej jeden cykl gospodarczy. Ludzie często potrzebują czasu i wielokrotnych „spotkań” z marką, by dostatecznie jej zaufać i podjąć działanie. Cierpliwość i systematyczność przyniosą najlepsze efekty!
Najważniejsze korzyści płynące z testów A/B
- Są bardzo proste do przeprowadzenia
- Można przeprowadzić je przy użyciu darmowych narzędzi
- Dostarczają wiarygodnych danych
- Pozwalają na bieżąco modyfikować strukturę strony oraz wygląd layoutu
- Ich wyniki łatwo zinterpretować