Powrót
Twoje konto
Koszyk (0)

Brak produktów w koszyku.

Od momentu powstania wyszukiwarek internetowych głównym wyzwaniem było zrozumienie potrzeb użytkowników. Pierwsze wersje wyszukiwarek działały poprzez dopasowywanie wyników wyszukiwania w zależności od napisanej frazy kluczowej przez użytkownika. Wyszukiwarka wówczas promowała strony, które miały jak najwięcej powtórzeń frazy wpisanej. Mimo, iż taki system działał poprawnie, to nie rozwiązywał problemu związanego z kontekstem zapytania. Powodowało to problemy z wyświetleniem materiału, którego tak naprawdę potrzebuje użytkownik. W związku z tym Google postanowił opracować algorytm, który polepszy wyniki wyszukiwania. Algorytmem, który miał rozwiązać ten problem, był Hummingbird (znany też jako Koliber). Poniższy artykuł wyjaśni, czym jest algorytm Koliber, jego kluczowe cechy, sposób działania i wpływ algorytmu na optymalizację stron pod względem SEO.

Algorytm google koliber

Czym jest algorytm Google Koliber?

Algorytm Koliber, który został oficjalnie ogłoszony 26 września 2013 roku, jest algorytmem mającym na celu lepsze zrozumienie intencji użytkowników oraz kontekstu treści na stronach internetowych. Ten algorytm był zastępstwem dla wcześniej wypuszczonego w 2010 roku modelu Caffeine, który opierał się na dopasowaniu słów kluczowych. Koliber natomiast skupiał się na przeanalizowaniu pełnego zapytania i jego znaczenia w celu uzyskania lepszych wyników wyszukiwania. Nazwa algorytmu odnosi się do cech ptaka, które miały charakteryzować ten algorytm, czyli szybkość i precyzja działania.

Jak działa algorytm Google Koliber

Algorytm Google Koliber w porównaniu z innymi algorytmami wyszukiwania był przełomowy pod względem działania. Do jego najważniejszych cech, które pozwoliły na lepsze zrozumienie zapytań użytkownika są:

  • Wprowadzenie analizy semantycznej zapytań, która zamiast przeszukiwania witryn posiadających frazy kluczowe wpisane przez użytkownika w wyszukiwarce spowodowała skupienie się na całej treści zapytania.
  • Integracja z Knowledge Graph, czyli z bazą danych zawierającą informacje o relacjach pomiędzy różnymi obiektami. Dzięki temu napisane zapytanie mogło być lepiej zrozumiane poprzez przeprowadzenie analizy powiązań pomiędzy obiektami a kontekstem zapytania.
  • Analiza języka naturalnego (NLP), gdzie Koliber korzysta z technik języka w celu analizy gramatyki, składni i semantyki zdań. Pozwala mu to na rozpoznanie różnorodności języka.
  • Obsługa zapytań long-tail, czyli pytań dłuższych i posiadających wiele szczegółów czy niuansów.
  • Priorytet dla treści jakościowej, gdzie algorytm faworyzuje strony, które najbardziej się przydadzą użytkownikowi.
  • Obsługa urządzeń mobilnych, dla których algorytm bierze pod uwagę lokalizację użytkownika i wyświetla najbardziej pasujące wyniki.

Koliber oprócz wprowadzenia poprawek w tradycyjnym sposobie wyszukiwania znacznie polepszył komunikację głosowa poprzez lepsze rozumienie języka naturalnego. Efektem działania algorytmu było m.in. polepszenie wyników wyszukiwań lokalnych w zależności od potrzeb i lokalizacji czy też zapewnienie lepszej obsługi złożonych zapytań użytkownika.

Jakie są typy zapytań użytkownika?

Jak już wiemy algorytm Koliber ma analizować intencję użytkownika w przesłanym zapytaniu. Trzeba jednak zwrócić na uwagę, że zapytania zadawane od użytkownika mogą mieć różny charakter. Specjaliści wyróżniają głównie trzy rodzaje zapytań:

  • Zapytania informacyjne, które są zadawane w celu uzyskania informacji lub odpowiedzi na konkretne pytanie. Przykładem takiego zapytania jest np. „Historia bitwy pod Grunwaldem”.
  • Zapytania nawigacyjne, które mają na celu przekierowanie użytkownika na wybraną stronę. Takim przykładem jest np. „Logowanie Facebook”.
  • Zapytania transakcyjne, które są związane z chęcią zrobienia pewnej akcji. Przykładem takiego zapytania jest np. „Rezerwacja Hotelu w Krakowie”.

Coraz częściej do grona tych zapytań zalicza się też czwarty rodzaj, zwany zapytaniami lokalnymi. Te zapytania są szczególnie ważne przy wyszukiwaniu mobilnym czy głosowym, mają za zadanie znalezienie usług w pobliżu użytkownika. Przykładowym zapytaniem lokalnym jest „Dentysta w pobliżu”.

Grafika komputera z SEO

Jaki wpływ miał algorytm na optymalizację SEO?

Wprowadzenie algorytmu Google Hummingbird w 2013 roku stanowił przełom w historii wyszukiwarki oraz spowodował niemałe trzęsienie ziemi w branży SEO. Do momentu wypuszczenia algorytmu pozycjonowanie stron opierało się na dopasowywaniu treści pod kątem konkretnych słów kluczowych, czyli umieszczaniu ich m.in. w tytułach, nagłówkach, treściach czy metatagach. Zmiana algorytmu wyszukiwania wymusiła zmianę optymalizacji stron, gdyż kluczowy okazał się kontekst zapytań oraz treści.

Przykładowo powiedzmy, że mamy użytkownika, który wpisał frazę „Jak zrobić domowy kompost?”. Starsze modele wyszukiwarek wyświetliłyby strony, na których znajdują się frazy „domowy” i „kompost”, nawet jeśli jest to artykuł niewyjaśniający pytanie użytkownika. Koliber natomiast bierze całe zapytanie, analizuje jego kontekst i na bazie zawartości stron wyświetlał artykuły, które udzielały poprawnej odpowiedzi. Na dodatek algorytm Koliber zwiększył znaczenie fraz określających lokalizację użytkownika, przez co wyniki były bardziej dopasowane do jego potrzeb.

Optymalizację stron zaczęto zatem rozważać pod względem nie tylko umieszczania kluczowych fraz, ale też treści, które umieją w dosadny sposób być odpowiedzią na wyszukiwane przez użytkownika zapytanie. Było to też pokłosiem lepszego zrozumienia dłuższych, skomplikowanych pytań przez algorytm wyszukiwarki. Specjaliści SEO rozpoczęli rozbudowę struktur treści, takich jak nagłówki, listy czy fragmenty z pytaniami i odpowiedziami. Coraz większą uwagę przyciągała intencja użytkownika, której poprawne uwzględnienie miało zapewnić zwiększenie ruchu na stronie, ale też lepsze wyniki wyszukiwania przez algorytm Koliber. Na znaczeniu mocno zyskały długość i jakość treści, a zwłaszcza materiały eksperckie wyjaśniające w pełni tematykę artykułu.

Zmianę odczuła też branża content marketingu, gdzie wprowadzenie Kolibra zmusiło marketingowców do przerzucenia się na strategię topic clusterów. Strategia ta miała na celu ułatwienie rozumowania kontekstu przez algorytm, a co za tym idzie polepszenie wyników wyszukiwania. Zaczęto tworzyć materiały „how-to” i poradniki, które odpowiadały na wyszukiwane zapytania użytkowników.

Czy Google Koliber nakłada kary na strony?

Algorytm Koliber jest jednym z wyjątków w algorytmach Google, gdyż nie pełni żadnych funkcji mających na celu ukaranie stron korzystających z nieetycznych praktyk optymalizacji strony. Natomiast algorytm wynagradza strony, które mają jakościową treść poprzez wyświetlanie ich na wyższych pozycjach. Google posiada inne algorytmy (m.in. Penguin sprawdzający linki i Panda sprawdzający treść), które służą do wykrywania niepoprawności i karzą strony poprzez nałożenie filtrów obniżających ich pozycję w wyszukiwarce.

Koliber siedzący na gałązce

Jakie znaczenie miał algorytm Google Koliber dla przyszłości wyszukiwania?

Algorytm Koliber wyznaczył nową ścieżkę rozwoju wyszukiwarki Google, kładąc fundamenty pod kolejne innowacje w obszarze wyszukiwania i uczenia maszynowego. Zmiana wyszukiwania stron spowodowała doprecyzowanie wyników, ale też lepszą obsługę zapytań pisanych i głosowych. Wprowadzenie w 2015 roku systemu uczenia maszynowego RankBrain umożliwiło na analizę nieznanych lub nietypowych zapytań, które pojawiały się po raz pierwszy w wyszukiwarce. Dzięki RankBrainowi algorytm Koliber mógł dopasować ranking stron w oparciu o zachowanie odbiorców, przez co rozszerzył swoją zdolność rozumowania intencji użytkowników. Kolejnym systemem, który poprawił algorytm był system BERT. Ten system był odpowiedzialny za analizę języka naturalnego na poziomie kontekstowym i zdaniowym, czyli rozszerzał możliwości semantycznej analizy zapytań. Koliber w połączeniu z BERTem zaczął rozumieć różne niuanse językowe, a co za tym idzie rozumiał jeszcze lepiej złożone zapytania.

Koliber wpłynął także na rozwój Google Assitant i innych systemów opartych na rozumieniu mowy w danym języku użytkownika. Algorytm nauczył wyszukiwarkę analizować powiązania pomiędzy różnymi frazami w kontekście całego zdania. Umożliwiło to prowadzenie bardziej naturalnych rozmów, które uwzględniały wcześniejsze zdania użytkownika.

Podsumowanie informacji

Algorytm Koliber powstał w celu zastąpienia starszej architektury wyszukiwania o nazwie Caffeine. Algorytm ten ulepszył wyszukiwanie stron poprzez przerzucenie się z modelu dopasowywania do fraz kluczowych na rozumienie całości zdania lub zapytania napisanego przez użytkownika. By umożliwić analizę całości polecenia Google dodał do algorytmu różne elementy, do których należą: semantyczna analiza zapytań, analiza języka naturalnego, obsługa zapytań long-tail, polepszenie obsługi urządzeń mobilnych czy dostarczenie dostępu do Knowledge Graph. Oprócz poprawy zapytań pisanych Koliber zapewnił fundamenty do rozwoju zapytań mówionych.

Wprowadzone zmiany spowodowały zmiany w optymalizacji stron, gdzie częstą strategią było używanie fraz kluczowych wielokrotnie w treści strony w celu jej wyświetlenia przez starszy model wyszukiwania. Algorytm Koliber oprócz rozumienia całego kontekstu zapytania ma na celu wyświetlanie wartościowych treści, które szuka odbiorca. Dzięki temu jakość treści znajdującej się wewnątrz strony została polepszona, coraz więcej stron tworzyło tekst nasycony informacjami na wybrany temat. Oprócz branży zajmującej się pozycjonowaniem stron doszło do zmian w content marketingu, gdzie coraz częstszą praktyką było tworzenie topic clusterów, które miały w łatwy sposób pozwolić algorytmowi na zrozumienie strony i jej wypromowanie. Algorytm w porównaniu z innymi wypuszczonymi przez Google nie miał na celu sprawdzanie naruszeń ani nakładanie kar, był tylko algorytmem analizującym intencje użytkownika.

Google Koliber w przeciągu swojego działania był wielokrotnie aktualizowany. Jego potencjał pozwolił na rozszerzenie algorytmu o systemy, które polepszyły tok rozumowania zapytań, ale też umożliwiły analizę zapytań, zwłaszcza tych pojawiających się po raz pierwszy. Do tych systemów zaliczamy odpowiednio BERT i RankBrain. Rozwój technologii wykrywania głosu podczas tworzenia algorytmu Koliber został wykorzystany do różnych aplikacji opartych na mowie, w tym Google Assistant.

Jeśli jesteś zainteresowany usługami naszej agencji SEOSEM24, zadzwoń pod numer +48 533 543 333 lub wyślij e-maila na info@seosem24.pl .

Wszystkie oferowane przez nas usługi znajdziesz na naszej głównej stronie: www.seosem24.pl

Najczęściej zadawane pytania

1. Jak tworzyć treści zgodne z filozofią Hummingbirda?

Aby utworzyć treści zgodne z filozofią Hummingbirda należy spędzić czas na odpowiednim researchu tematu tworzonej treści, odpowiedzieć na najbardziej nurtujące zagadnienia czy też tworzyć treść według technik White Hat SEO. Istnieje wiele innych czynników, które mogą rozwinąć potencjał tworzonej treści.

2. Czy Hummingbird nadal działa w Google?

Tak, od momentu wprowadzenia algorytm stał się jedną z głównych części wyszukiwarki, która jest nadal rozwijana.

3. Dlaczego zapytania lokalne są tak ważne?

Zapytania lokalne są zapytaniami, gdzie użytkownik poszukuje usługi w pobliżu. Takie zapytania są szansą dla lokalnych przedsiębiorstw na zdobycie nowych klientów.

4. Jakie błędy w treści mogą utrudniać wykorzystanie Hummingbirda?

Głównymi błędami, które mogą utrudnić wykorzystanie algorytmu są: nadmierne upychanie fraz kluczowych, brak jakościowej treści czy też jej zbyt ogólny charakter.

5. Czy Hummingbird wpłynął na marketing treści?

Tak, algorytm był jednym z czynników, które utworzyły trend merytorycznych i kompleksowych treści internetowych.

6. Czy słowa kluczowe są wciąż potrzebne po Hummingbirdzie?

Tak, ale w porównaniu do poprzednich modeli wyszukiwarek algorytm głównie bierze ich kontekst. Stosuj różne formy fraz kluczowych i unikaj zbędnego powtarzania jednej frazy.

7. Czy warto tworzyć treści wideo w kontekście Hummingbirda?

Tak, gdyż odpowiadają na intencje użytkowników. Doskonałym przykładem treści wideo promowanych przez algorytm jest tworzenie poradników/tutoriali, które zostają wyświetlone w wyszukiwarce po wpisaniu odpowiedniego zapytania.

8. Jak przygotować treści pod przyszłe trendy w wyszukiwaniu?

Obserwuj rozwój oraz nowe tematy w dziedzinie, dla której chciałbyś przygotować treść. Możesz spróbować skontaktować się z ekspertami, którzy dadzą swoją opinię na wybrany temat.

9. Jak budować autorytet autora treści?

Buduj autorytet poprzez dodawanie bio autora, linków do jego profili zawodowych czy też publikacji zewnętrznych.

10. Jak ocenić, czy treść odpowiada na intencję użytkownika?

By ocenić użyteczność treści dla użytkownika można przeanalizować wyniki wyszukiwania dla podobnych zapytań, sprawdzić poruszane tematy w treści konkurencji czy sprawdzić zaangażowanie odbiorców poprzez tworzenie różnych form treści.

LinkedIn Pinterest WhatsApp

Formularz kontaktowy

    Wyślij wiadomość
    Oceń stronę

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Kategorie

    Seosem24 logo avatar
    SEOSEM24

    Umów się na konsultację
    z ekspertem

    Chętnie omówimy realizacje celów biznesowych Twojej firmy.

    Zadzwoń: +48 533 543 333

    Dyżur ekperta

    Potrzebujesz szybkiego wsparcia eksperta?
    Zadzwoń do mnie!

    Bezpłatnie zdiagnozujemy problem na Twojej stronie www.
    Bez zobowiązań i bez tracenia Twojego czasu. Jesteśmy dostępni dla Ciebie całą dobę!

    +48 533 543 333

    Dlaczego my?

    Realizujemy skuteczny marketing internetowy i PR dla firm w Polsce i na świecie.

    Jesteśmy jedną z największych agencji marketingu internetowego oraz public relations w Polsce. Długie lata w branży pozwoliły nam wypracować najskuteczniejsze metody promocji w sieci.

    +48 533 543 333

      UMÓW SIĘ

      Bezpłatna konsultacja z naszym ekseprtem

      Umów się na bezpłatną konsultację i otrzymaj od nas skuteczną strategię dla Twojego biznesu

      Wyślij wiadomość