Powrót
Twoje konto
Koszyk (0)

Brak produktów w koszyku.

Ostatnie lata spowodowały znaczny rozwój sztucznej inteligencji na wskutek znacznych inwestycji ze strony firm, takich jak OpenAI, Nvidia czy Google. Niestety, wraz z gwałtownym rozwojem usług AI (np. chatboty czy generatory tekstu) część zawodów pełnionych przez człowieka zostało zagrożonych zastąpieniem przez sztuczną inteligencję. Oprócz programistów i analityków danych o utratę pracy mogą martwić się m.in. copywriterzy. Jaka jest przyszłość sztucznej inteligencji w tym zawodzie? Czy sztuczna inteligencja może wyprzeć człowieka z posady? Poniższy artykuł postara się odpowiedzieć na te nurtujące pytania oraz wyjaśni pojęcia związane z copywritingiem.

Ai copywriting czy sztuczna inteligencja zastąpi copywritera

Czym jest copywriting?

Copywriting jest inaczej mówiąc sztuką pisania tekstów, której głównym celem jest skłonienie odbiorcy do wykonania pewnej określonej czynności. W porównaniu do zwykłego pisania tekstów copywriting ma wpłynąć na emocje odbiorcy poprzez wykorzystywanie języka budującego zainteresowanie i angażujące czytelnika. Polega to na budowaniu relacji z klientem za pomocą języka pełnego emocji i perswazji. Aby copywriting był jak najskuteczniejszy należy stosować się do poniższych zasad:

  • Poznaj swojego odbiorcę – Musisz samemu określić, jak powinien wyglądać twój klient. Pomyśl nad tym, jakie może mieć problemy lub potrzeby, jakim posługuje się językiem i co go motywuje do działania. Stworzenie persony klienta pomoże Ci w dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców.
  • Zasada AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) – Jest to zasada stosowana w m.in. marketingu, która pomaga czytelnikowi przejść przez proces decyzyjny np. zakupu przedmiotu lub usługi. Najpierw należy przyciągnąć uwagę, potem wywołać zainteresowanie odbiorcy, przedstawić rozwiązanie w atrakcyjny dla niego sposób i nawołać do wykonania akcji.
  • Stosuj jasny i prosty język – Stwórz tekst, który zostanie zrozumiany przez każdego. Unikaj korzystania ze słów, które są trudne do zrozumienia lub wymagają poznania pojęcia z danej dziedziny.
  • Skup się na budowaniu narracji wywołującej emocje – Ludzie uwielbiają kupować pod wpływem emocji, a później dopiero próbują kupno logicznie usprawiedliwić.

Poniżej znajdują się przykłady, w których stosuje się copywriting:

  • Strony sprzedające produkty lub świadczące usługi,
  • E-maile marketingowe,
  • Reklamy,
  • Opisy produktów w branży e-commerce,
  • Posty udostępnione w mediach społecznościowych.
Humanoidalny robot

Czym jest AI copywriting?

AI copywriting jest wersją tworzenia tekstów marketingowych, do której wykorzystuje się sztuczną inteligencję. Sztuczna inteligencja pozwala na analizę ogromnych zbiorów danych, wzorców językowych oraz preferencji odbiorców. Na bazie przeprowadzonej analizy oraz podanego przez człowieka prompta AI generuje tekst, który według niej będzie najbardziej wpływowy na odbiorców. Do przykładowych narzędzi AI, które pozwalają na generację tekstów z przeznaczeniem copywritingowym zaliczamy:

  • ChatGPT, który pozwala na generowanie różnych wariantów tekstu lub pomysłów na treści marketingowe, który ma wersję darmową (GPT-3.5) oraz wersje płatne (GPT 4.0 czy GPT 5.0).
  • Jasper AI, który służy do generowania treści marketingowych oraz reklamowych. Jest płatny, ale ma też wersję demo.
  • Writesonic, znany głównie z tworzenia artykułów zoptymalizowanych pod pozycjonowanie stron. Oferuje wersję demo oraz wersję płatną.
  • Copy.ai, które tworzy różne rodzaje treści, od sloganów aż po opisy produktów czy treści reklamowe. Tak jak Jasper AI i Writesonic oferuje wersję demo oraz wersję płatną.

Oprócz narzędzi AI, które generują teksty zgodne z oczekiwaniami użytkownika istnieją narzędzia, które ułatwiają życie copywriterom. Do nich zaliczamy między innymi:

  • Grammarly, które sprawdza poprawność gramatyczną tekstu i sugeruje poprawki związane ze stylem czy spójnością tekstu. Jest bezpłatny.
  • Hemingway Editor, który oprócz analizy czytelności tekstu przeprowadza analizę długości zdań i trudności użytych słów. Ma zarówno darmową wersję oraz płatną.
  • LanguageTool, szczycący się poprawom błędów gramatycznych w wielu językach. Ma wersję bezpłatną oraz wersję płatną.
  • Canva AI, która generuje grafiki tworzące treści marketingowe. Jest w pełni darmowe.
Zdjęcie z góry na maszynę do pisania

Jakie są różnice pomiędzy normalnym copywritingiem a AI copywritingiem?

Jest multum różnic pomiędzy tradycyjnym tworzeniem tekstów przez copywritera a tworzeniem przez AI.

Pierwszą, najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest kreatywność. Podczas, gdy sztuczna inteligencja potrafi tworzyć teksty marketingowe w przeciągu kilku sekund to kreatywność maszyny zbiega się do przeanalizowania różnych wzorców i wygenerowaniu tekstu według niego. Na dodatek kreatywność tekstu jest uzasadniona od promptu napisanego przez użytkownika. Częstym skutkiem użycia generatorów jest wówczas odczucie braku oryginalności wygenerowanego tekstu. Inaczej sytuacja wygląda, gdy do tematu tworzenia tekstu podchodzi copywriter. Ma on wówczas „wolną rękę”, przez co może popisać się swoją kreatywnością i umiejętnością tworzenia unikalnego pomysłu. Idealnym przykładem kreatywności człowieka są slogany firm, które w kilku wyrazach opisują ideę firmy i pobudzają myśli klientów. Jednym z najbardziej znanych sloganów na świecie jest slogan „Just Do It” firmy Nike, który jest kojarzony z aktywnością sportową niezależnie od wieku czy stopnia zaawansowania.

Kolejną różnicą jest zrozumienie kontekstu treści. Sztuczna inteligencja opiera się głównie na analizie danych, która nie zawsze poprawnie wyłapuje kontekst wypowiedzi. Głównym problemem AI jest rozpoznanie struktur językowych, takich jak ironii czy sarkazmu. Powoduje to wystąpienie sytuacji, gdzie treść wygenerowana przez AI budzi odczucie pewnej „nienaturalności” , która zamiast przyciągnąć uwagę odbiorcy to go skutecznie odpycha. Copywriterzy natomiast umieją wykryć różne niuanse języka i je użyć w celu zapewnienia lepszego kontekstu. Tekst napisany przez copywritera znacznie zyskuje na autentyczności treści, a co za tym idzie tekst jest bardziej naturalny od tekstu wygenerowanego przez AI.

Inną różnicą jest prędkość wykonywania pracy. Każdy szanujący się copywriter umie stworzyć jakościowy tekst przyciągający uwagę odbiorców, ale czas przeznaczony do stworzenia takiej treści często sięga kilku godzin, dni lub tygodni. Prędkość wykonywania pracy przez copywritera jest zatem zależna od złożoności tematu oraz wymagań projektowych. Inaczej sytuacja wygląda z sztuczną inteligencją, która umie wygenerować jedną, pełną treść marketingową w przeciągu kilkunastu sekund niezależnie od złożoności tematu.

Ostatnią różnicą, na którą zwracają szczególną uwagę firmy zatrudniające copywriterów jest koszt tworzenia treści. Podczas, gdy profesjonalny copywriter umie napisać jakościowy tekst przyciągający uwagę czytelników to jego zatrudnienie może wiązać się z ogromnymi kosztami dla firmy. Na dodatek copywriter zazwyczaj spędza dużo czasu na dokończenie pojedynczego projektu, co zmniejsza szansę na zdobycie większych zysków przez firmę. W przypadku sztucznej inteligencji koszty są zdecydowanie mniejsze, gdyż wiążą się z wykupieniem narzędzia lub zapłatą subskrypcji, a samo AI pozwala na wygenerowanie jednej treści w kilkanaście sekund. Taka opcja pozwala na zmaksymalizowanie zysków firmy. Trzeba się jednak zastanowić, czy poświęcenie jakości tworzonej treści celem zwiększenia jej ilości jest mądrą strategią zarządzania firmą.

Abstrakcyjny obraz ze światłami

Czy AI copywriting może być skuteczny?

Używanie AI w copywritingu ma zarówno swoje mocne, jak i słabe strony. Z jednej strony narzędzia oparte na sztucznej inteligencji umieją generować tekst w krótkim czasie, co jak już wspomniałem obniża koszty tworzenia treści i funkcjonowania firmy. Sztuczna inteligencja umie szczegółowo przeanalizować dużej ilości dane, dzięki czemu AI może w łatwy sposób zoptymalizować treść pod względem SEO, słów kluczowych czy intencji użytkownika. Na dodatek AI może przygotować na życzenie odbiorcy różne wersje jednej treści marketingowej, co daje możliwość wybrania najlepszej wersji lub ich połączenia w jedną. Sprawdza się zwłaszcza w powtarzających się wzorcach, takich jak opisy produktów czy posty w mediach społecznościowych. Sztuczna inteligencja nie musi być tylko wykorzystywana do tworzenia treści tekstowych – istnieją różne narzędzia oparte na AI, które ułatwiają tworzenie treści copywriterom poprzez m.in. sprawdzanie pisowni czy tworzenie grafik.

Z drugiej strony pomimo oferowania tak dużo sztuczna inteligencja ma jeszcze kawał drogi przed sobą, związany z rozwiązaniem jego ograniczeń. Najczęściej wytykanym jest brak oryginalności, który wynika z generowania treści na podstawie utartych schematów językowych, będących pozbawionych refleksji czy emocji. Wówczas użytkownik czytający tą treść może odczuć wrażenie jej „sztuczności” lub braku merytoryczności pomimo ściany tekstu. Inaczej mówiąc AI nie umie być kreatywne oraz wychwytywać różnych niuansów językowych. Niech za przykład będzie wcześniejszy slogan Nike – spróbuj wygenerować nowy slogan dla tej marki i porównaj sposób zaangażowania czytelnika oryginalnej wersji a wersji wygenerowanej. Jeśli nadal nie będziesz przekonany, spróbuj powtórzyć proces dla innych sloganów firm.

Oprócz „sztuczności” tworzonego tekstu może dojść także do różnych błędów merytorycznych związanych ze złożonością tematu. Wówczas treść generowana przez AI musi być sprawdzona pod względem prawdziwości, najczęściej przez osoby posiadające wiedzę na dany temat. Przykładem mogą być narzędzia AI, które podczas generowania obrazka mogą stworzyć dziwne, nieczytelne słowa albo utworzyć obraz posiadający błędy fizyki, np. wygenerowanie obrazka osoby posiadającej trzy ramiona lub sześć palców na jednej dłoni.

Kamizelka z napisem Future?

Jaka będzie przyszłość copywritingu?

Pomimo, iż obecna technologia AI nie jest jeszcze wystarczająco dobra na generowanie bardziej interesujących treści od prawdziwego copywritera, to copywriter może już skorzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji mających charakter uzupełniający. Narzędzia AI sprawdzające pisownię oraz analizujące jego czytelność są nieocenionym wsparciem dla twórcy, zwłaszcza pod względem czasowym. W przyszłości prawdopodobnie dojdzie do znacznego polepszenia budowania treści, rozumowania potrzeb użytkownika i dostarczania jakościowych treści. Za przykład można podać nowy model GPT 5.0, który wyszedł 7 sierpnia bieżącego roku i znacznie rozwinął umiejętności programowania oraz wykonywania skomplikowanych obliczeń. Uważam jednak, że pomimo dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji nigdy nie dojdzie do sytuacji, gdzie AI przebije kreatywność i oryginalność tekstów człowieka. Koniec końców sztuczna inteligencja jest algorytmem, która swoją pracę bazuje na danych historycznych i wzorcach przetworzonych plików, przez co zawsze będzie chociaż w części powtarzalny.

Podsumowanie informacji

Copywritingiem nazywamy czynność tworzenia materiału mającego skłonić odbiorcę na wykonanie pewnej czynności, np. kupieniu promowanego produktu. By copywriting był skuteczny korzysta się z różnych zasad mających na celu przekazanie informacji w angażujący i łatwy sposób do jak największego grona odbiorców. AI copywriting natomiast różni się od normalnego tym, że przy tworzeniu treści jest wykorzystywana sztuczna inteligencja poprzez generowanie treści.

Warto zaznaczyć, że normalny copywriting oraz copywriting używający AI mają własne plusy i minusy. Normalny copywriting charakteryzuje się oryginalnością oraz kreatywnością tworzonej treści przez autora, co ją mocno wyróżnia na tle treści generowanej przez sztuczną inteligencję. Oprócz tego copywriter umie rozróżnić różne niuanse językowe związane z kontekstem czy użytą strukturą językową, podczas gdy AI ma z tym niemałe problemy. Sztuczna inteligencja natomiast króluję nad tradycyjnym copywritingiem pod względem prędkości tworzenia treści, dzięki czemu można stworzyć kilka różnych wersji i wybrać najlepsze fragmenty z nich. Na korzyść AI stoją też kwestie finansowe, które są zdecydowanie tańsze w porównaniu do zatrudnienia pojedynczego copywritera.

Obecnie sztuczna inteligencja może być wspomagaczem pracy copywritera, a nie jego odpowiednikiem. Wraz z rozwojem technologii dojdzie do rozwoju sztucznej inteligencji, ale prawdopodobnie nigdy nie będzie tworzyła tak kreatywnej treści co człowiek.

Jeśli jesteś zainteresowany usługami naszej agencji SEOSEM24, zadzwoń pod numer +48 533 543 333 lub wyślij e-maila na info@seosem24.pl .

Wszystkie oferowane przez nas usługi znajdziesz na naszej głównej stronie: www.seosem24.pl

Najczęściej zadawane pytania

LinkedIn Pinterest WhatsApp

Formularz kontaktowy

    Wyślij wiadomość
    Oceń stronę

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Kategorie

    Seosem24 logo avatar
    SEOSEM24

    Umów się na konsultację
    z ekspertem

    Chętnie omówimy realizacje celów biznesowych Twojej firmy.

    Zadzwoń: +48 533 543 333

    Dyżur ekperta

    Potrzebujesz szybkiego wsparcia eksperta?
    Zadzwoń do mnie!

    Bezpłatnie zdiagnozujemy problem na Twojej stronie www.
    Bez zobowiązań i bez tracenia Twojego czasu. Jesteśmy dostępni dla Ciebie całą dobę!

    +48 533 543 333

    Dlaczego my?

    Realizujemy skuteczny marketing internetowy i PR dla firm w Polsce i na świecie.

    Jesteśmy jedną z największych agencji marketingu internetowego oraz public relations w Polsce. Długie lata w branży pozwoliły nam wypracować najskuteczniejsze metody promocji w sieci.

    +48 533 543 333

      UMÓW SIĘ

      Bezpłatna konsultacja z naszym ekseprtem

      Umów się na bezpłatną konsultację i otrzymaj od nas skuteczną strategię dla Twojego biznesu

      Wyślij wiadomość