Powrót
Twoje konto
Koszyk (0)

Brak produktów w koszyku.

Współczesny internet opiera się na tworzeniu nowoczesnych, wciągających treści. Wystarczy przejrzeć dowolną stronę internetową aby zauważyć, że elementy graficzne odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu informacji, budowaniu wizerunku marki oraz przyciąganiu uwagi użytkowników. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że obrazy same w sobie mogą być źródłem dodatkowego ruchu na stronie poprzez wykorzystanie algorytmów wyszukiwania. Niestety algorytmy nie są nami, gdyż nie potrafią samodzielnie zinterpretować wartości obrazu bez dodatkowego opisu obrazu. Poniższy artykuł wyjaśni, czym są alt tagi, do czego są używane i w jaki sposób je najlepiej wykorzystać.

Alt tag - co to jest? 5 najważniejszych rzeczy o alt tagach! Dowiedz się, dlaczego warto korzystać z Alt Tagów!

Czym jest alt tag?

Alt tag jest artybutem HTML, który pozwala na ustawienie dowolnego tekstu alternatywnego do dołączonego obrazka. Ten niepozorny element pozwala na połączenie treści widocznej na obrazku w krótki, zwięzły opis obrazka. Alt tagi są przydatne zwlaszcza dla użytkowników, którzy z różnych powodów mogą nie mieć możliwości obejrzenia grafiki. Przykładowo użytkownik może być niewidomy, przez co część artykułów może być mniej dostępna niż dla przeciętnej osoby. Wówczas czytnik stron odczytuje, co znajduje się w danym artykule. W takim przypadku alt tag mógłby wyjaśnić, co znajduje się na obrazku. Taki zabieg pozwala na polepszenie dostępności strony, co jest jednym z czynników promujących jej pozycję wyszukiwania. Oprócz poprawy dostępności innymi funkcjami alt tagów są:

  • Wsparcie SEO, czyli lepszy wynik wyszukiwania na skutek poprawnego opisania obrazku do treści znajdującej się w artykule. Roboty google wykorzystują alt tagi do indeksowania obrazów i lepszego zrozumienia treści strony.
  • Kontekst w przypadku wystąpienia błędu, gdzie przy wystąpieniu błędu ładowania obrazka (np. z powodu wolnego łącza lub usunięcia obrazka z serwera) zostanie w jego miejsce wyświetlony tekst opisujący zawartość obrazka.
  • Optymalizacja pod wyszukiwarki obrazów, co pozwala na wygenerowanie dodatkowego ruchu na stronie po wyszukaniu obrazku posiadającego w alt tagu wpisane przez użytkownika frazy kluczowe.

5 informacji o alt tagach, które musisz wiedzieć

Alt tagi powinny być opisowe, ale też konkretne

Podstawową zasadą tworzenia alt tagów jest ich zrozumiałość oraz dokładność opisywanego zdjęcia. Twój opis musi jasno wyjaśnić, co znajduje się na obrazie. Unikaj ogólników (np. „obrazek” lub „zdjęcie”), gdyż to nie ułatwia w zrozumieniu obrazka ani przez człowieka ani robota, przez co marnujesz potencjał pozycyjny obrazka. Pamiętaj, że nie możesz robić zbyt długich opisów obrazka, algorytm może wówczas uznać go za spam i obniżyć jakość SEO. Każdy dobry alt tag odpowiada na pytanie: „Co zobaczyłby/usłyszałby użytkownik, gdyby obraz został wyświetlony?”.

Przykładowo opis poniższego zdjęcia nie powinien brzmieć „tablet, wykresy” a „tablet z wykresami przedstawiającymi rynek giełdy”. Zauważ, że tekst alternatywny ma pobudzić wyobraźnię czytelnika ale też dobrze opisać to, co znajduje się na zdjęciu.

tablet z wykresami przedstawiającymi rynek giełdy

Jak utworzyć dobry alt tag?

  • Alt tag powinien mieścić się w zakresie od 50 do 125 znaków długości.
  • Alt tag powinien w jak najlepszy sposób opisać to, co się dzieje na załączonym obrazku.
  • Alt tag powinien być napisany z szczególną uwagą zarówno wobec kontekstu artykułu, jak i obrazka.

Unikaj upychania słów kluczowych do alt tagów

Jednym z najczęstszych błędów przy optymalizacji alt tagów jest traktowanie ich jak pola do wrzucenia zbędnych, dodatkowych fraz kluczowych z nadzieją na szybki wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Ta strategia, znana też jako keyword stuffing, polega na celowym wykorzystaniu algorytmów do zwiększenia przepływu użytkowników przez stronę. Zauważ, że ta taktyka nie tylko pogarsza jakość treści artykułu, robiąc go mniej czytelnym, ale też powoduje odwrotny efekt do zamierzonego. Wyszukiwarki od wielu lat potrafią rozpoznać nienaturalne nagromadzenie powtarzających się słów kluczowych i traktują to jako próbę manipulacji algorytmem, a takie praktyki mogą prowadzić do obniżenia pozycji poprzez nałożenie filtrów na witrynę lub nawet zablokowanie strony od całkowitego wyświetlania się.

By uniknąć tego błędu staraj się skupić na kontekście obrazu, gdzie zamiast wrzucać wszystkie przychodzące do głowy frazy tworzysz opis obrazka dla osoby, która go nie widzi. Pamiętaj korzystać z naturalnego języka, by alt tag brzmiał jakby został napisany dla człowieka, a nie dla algorytmu. Możesz dodać słowo kluczowe wtedy, gdy może opisać treść widoczną na obrazku. Unikaj powtórzeń podczas tworzenia alt tagu dla obrazka.

Napis SEO ułożony z scrabble

Alt tagi są niezbędne dla SEO

Jedną z największych zalet alt tagów jest pełnienie podwójnej funkcji: wspieraniem dostępności oraz pozycjonowaniem strony. W kontekście SEO, wyszukiwarki analizują alt tagi, aby zrozumieć, co przedstawia obraz. Dzięki temu mogą lepiej indeksować treści wizualne i dopasowywać je do zapytań użytkowników. Dobrze napisany alt tag dostarcza informacje o obrazie, które:

  • Powiązują obraz z konkretną treścią i tematem strony.
  • Zwiększają szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania grafiki.
  • Wzmacniają ogólną widoczność strony poprzez kontekstowe dopasowanie słów kluczowych.

Taka praktyka oferuje szansę na wygenerowanie większego ruchu strony, ale też lepszych pozycji w wyszukiwarce. Wyobraźmy sobie, że pewien użytkownik wpisał w wyszukiwarce frazę „czerwone Ferrari”, a na Twojej stronie znajduje się obraz takiego samochodu z opisanym alt tagiem. Wówczas zwiększa się szansa na to, że wyszukiwarka wyświetli tą grafikę jako wynik poszukiwanej frazy, zaś użytkownik po kliknięciu zostanie przekierowany na Twoją stronę.

Co więcej, alt tagi mają znaczenie nie tylko dla pojedynczych grafik, ale również wliczają się do oceny jakości witryny przez wyszukiwarki. Strona z dobrze opisanymi obrazami jest postrzegana jako bardziej wartościowa, a co za tym idzie może być lepiej wypromowana przez algorytmy.

Zbliżenie na klawisz alt

Nie zawsze trzeba dodawać alt tagów

Może to zabrzmieć kuriozalnie, zwłaszcza, że większość artykułu mówi o korzystaniu z nich w celu m.in. polepszenia dostępności strony dla użytkownika czy uzyskania wyższych pozycji stron i obrazów w wyszukiwarce. Zauważ jednak, że czasami nie wszystkie dodawane przez nas elementy muszą być opisywane. Przykładem jest np. obrazek, który nie ma większego znaczenia w tekście. Wówczas można w alt taga wpisać cudzysłów (alt=””), który jest sygnałem dla przeglądarki i technologii asystujących, że obraz jest czysto dekoracyjny i nie wymaga opisu. W takim przypadku czytniki ekranu pomijają obraz, co poprawia doświadczenie użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – dzięki temu nie są rozpraszani zbędnymi informacjami. Przykładami obrazków, których alt tagi mogą zostać pominięte, to:

  • Obraz, który w treści ma zastosowanie dekoracyjne i nie wnosi wartości tekstowej do artykułu.
  • Obraz, który zduplikowałby treść znajdującą się w pobliżu obrazka (np. ikonka pobieranego dokumentu, której rozszerzenie zostało podane pod dokumentem).
  • Obraz będący elementem układu strony, który nie jest powiązany z treścią (np. zdjęcie będące tłem strony).

Pamiętaj, że to ty decydujesz o użyteczności alt tagów w obrazie.

Różnice między alt tagiem a title tagiem

Choć alt tag i title tag mogą opisywać zawartość obrazka to nie są zamienne. Alt tag jest podstawowym elementem opisu obrazu, który służy do informowania użytkowników o zawartości obrazka m.in. podczas używania z czytnika ekranu. Alt tag jest też źródłem informacji dla algorytmów pozwalających na wypromowanie obrazku lub strony w wyszukiwarce. Title tag jest opcjonalnym elementem, który jest wyświetlany jako dymek po najechaniu na obrazek. Title tag jest tylko uzupełnieniem wizualnym, które nie jest łapane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwania. Brak alt tagu powoduje stratę dostępności strony i zmniejszenie zasięgów, podczas gdy brak title tagu nic nie zmienia.

Podsumowanie

Alt tag służy do tekstowego opisania zawartości znajdującej się na załączonym w artykule obrazie. Powoduje zwiększenie dostępności strony internetowej m.in. dla osób z niepełnosprawnością wzrokową poprzez umożliwienie interpretacji obrazka przez czytnik ekranu. Alt tag może posłużyć do poszerzania zasięgów strony ze względu na roboty wyszukiwarek używających tego tagu do lepszego zrozumienia treści strony. By w pełni wykorzystać potencjał alt tagów należy treściwie, ale też dokładnie opisywać widoczną zawartość oraz kontekst obrazka. Alt tag nie powinien przekraczać 125 znaków łącznie.

Należy unikać za wszelką cenę zbytniego korzystania z fraz kluczowych w alt tagach, gdyż zamiast przynosić korzyści (m.in. wyższe wyniki wyszukiwania) może dojść do nałożenia kar na stronę w postaci m.in. filtrów obniżających pozycję wyszukiwania lub banu blokującego stronę od wyświetlenia. Pamiętaj, że do opisu obrazu możesz wykorzystać frazę kluczową tylko wtedy, gdy ta fraza nawiązuje do zawartości znajdującej się w obrazie.

Nie każdy obraz wymaga alt tagu, zwłaszcza te dekoracyjne, powtarzające treść z otoczenia lub pełniące funkcję wyłącznie wizualną. W takich przypadkach stosuje się pusty alt tag (alt=””), co informuje przeglądarki i technologie asystujące, że obraz można pominąć.

Jeśli jesteś zaineresowany usługą pozycjonowania stron, skontaktuj się z naszą firmą SEOSEM24.pl pod numerem +48 533 543 333 lub wyślij e-mail na info@seosem24.pl .

Więcej usług oferowanych przez nas znajdziesz na naszej głównej stronie: www.seosem24.pl

Najczęściej zadawane pytania

1. Jakie strategie mogą pomóc w unikaniu nadmiernego upychania słów kluczowych w alt tagach przy jednoczesnym zachowaniu wartości SEO?

Kluczem jest utworzenie opisu naturalnego, który dosadnie przedstawia zawartość obrazka. Słowo kluczowe można umieścić wtedy, gdy fraza będzie opisywała ten obrazek.

2. Co się stanie, jeśli obrazek nie ma alt tagu?

Zależy od funkcji obrazka w treści. Jeżeli jest to obrazek pełniący tylko funkcje dekoracyjne, to nic się nie stanie. Jeżeli natomiast obrazek uzupełnia kontekst treści to wówczas dochodzi do pogorszenia dostępności strony.

3. Czy zbyt długi alt tag może zaszkodzić?

Tak, i to z różnych powodów. Algorytmy analizujące alt tagi mogą go uznać za spam ze względu na długość wpisu, a co za tym idzie obniżyć pozycjonowanie strony. Kolejnym powodem są osoby korzystające z czytników ekranu, które czytają maksymalnie 125 znaków. Dochodzi wówczas do wycięcia części treści zawartej w opisie obrazka, co zaburza czytelność strony.

4. Jak sprawdzić, czy moje alt tagi działają prawidłowo?

Możesz do tego użyć narzędzi do audytu SEO (np. SiteBulb), które sprawdzą, czy alt tag istnieje i czy został poprawnie napisany.

5. W jaki sposób algorytmy wyszukiwarek wykorzystują alt tagi do oceny jakości strony internetowej?

Algorytmy przeprowadzają analizę alt tagów w celu lepszego zrozumienia treści znajdującej się na stronie. Strony posiadające dobrze napisane alty są postrzegane przez nie jako lepiej zoptymalizowane, co wpływa na lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

6. Jakie wyzwania mogą pojawić się przy tworzeniu alt tagów dla złożonych infografik lub ilustracji zawierających wiele informacji?

Głównym problemem może być napisanie zwięzłego alt tagu do 125 znaków, który w wystarczający sposób opisze treść zdjęcia. Dobrym pomysłem jest rozbicie opisu na dwie części: krótszej dla alt tagu oraz dłuższej, znajdującej się np. pod grafiką.

7. Czy istnieją branże lub typy stron, gdzie alt tagi mają szczególnie duże znaczenie dla pozycjonowania, a jeśli tak, to jakie?

Alt tagi są głównie kluczowe w e-commerce, gdzie są przedstawiane przedmioty lub usługi na sprzedaż. Przykładem może być sklep internetowy z ubraniami, który wyświetla za pomocą obrazków wygląd ubrania.

8. Jakie praktyki w tworzeniu alt tagów mogą być uznane za szkodliwe w kontekście SEO?

Oprócz keyword stuffingu do szkodliwych praktyk zaliczamy tworzenie opisów oderwanych od treści obrazu, powtarzanie zawartości jednego alta dla innych obrazków w treści artykułu i tworzenie altów, które są zoptymalizowane tylko pod algorytm.

9. W jaki sposób zmiany w algorytmach wyszukiwarek mogą wpłynąć na skuteczność alt tagów w przyszłości?

Jeśli w przyszłości dojdzie do rozwoju algorytmów pod względem analizy obrazu, to znaczenie altów pod względem pozycjonowania może się zmniejszyć. Mimo tego ich rola w dostępności strony pozostanie kluczowa.

10. Jak dostosować alt tagi na stronie wielojęzycznej?

Alt tagi powinny być w tym samym języku co treść strony. Dla wersji wielojęzycznych korzysta się z tłumaczeń altów, by algorytmy powiązały treść obrazka z lokalnymi frazami wyszukiwania.

LinkedIn Pinterest WhatsApp

Formularz kontaktowy

    Wyślij wiadomość
    Oceń stronę

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Kategorie

    Seosem24 logo avatar
    SEOSEM24

    Umów się na konsultację
    z ekspertem

    Chętnie omówimy realizacje celów biznesowych Twojej firmy.

    Zadzwoń: +48 533 543 333

    Dyżur ekperta

    Potrzebujesz szybkiego wsparcia eksperta?
    Zadzwoń do mnie!

    Bezpłatnie zdiagnozujemy problem na Twojej stronie www.
    Bez zobowiązań i bez tracenia Twojego czasu. Jesteśmy dostępni dla Ciebie całą dobę!

    +48 533 543 333

    Dlaczego my?

    Realizujemy skuteczny marketing internetowy i PR dla firm w Polsce i na świecie.

    Jesteśmy jedną z największych agencji marketingu internetowego oraz public relations w Polsce. Długie lata w branży pozwoliły nam wypracować najskuteczniejsze metody promocji w sieci.

    +48 533 543 333

      UMÓW SIĘ

      Bezpłatna konsultacja z naszym ekseprtem

      Umów się na bezpłatną konsultację i otrzymaj od nas skuteczną strategię dla Twojego biznesu

      Wyślij wiadomość