Twoja strona niewidoczna w Google – dlaczego tak się dzieje i czy da się to naprawić? Kompleksowy poradnik!

Twoja strona niewidoczna w Google

Pozycjonowanie pozwala odnotować ponad 8 razy większy współczynnik konwersji od tradycyjnego marketingu (źródło: webfx.com). Oznacza to, że SEO jest ponadprzeciętnie opłacalnym rozwiązaniem – obecnie jednym z najbardziej dochodowych pod kątem marketingu online. Wielu przedsiębiorców natomiast boryka się z problemem ograniczonej widoczności w wyszukiwarkach lub zupełnego braku indeksacji. Jeżeli chcesz poznać kompleksową odpowiedź na temat tytułowego pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie widoczności w Google – koniecznie przeczytaj dzisiejszy wpis.

Chcesz już teraz dowiedzieć się, dlaczego Google nie wyszukuje strony internetowej Twojej firmy? W takim razie dobrym rozwiązaniem będzie skrupulatny audyt SEO wskazujący wady oraz zalety prowadzonego przez Ciebie serwisu. Specjaliści z SEOSEM24 wskażą również niezbędne elementy wymagające poprawy pod kątem technicznym. 

Umów się na bezpłatną i zupełnie niezobowiązującą rozmowę już dziś. Zrób krok w kierunku zwiększenia widoczności swojej witryny w wyszukiwarkach.

Strona niewidoczna w Google – te kwestie powinieneś spełnić, żeby serwis stał się widoczny!

Żeby Twoja strona była widoczna w Google, powinieneś spełnić poniższe warunki:

  • powiadomić wyszukiwarki o istnieniu Twojej strony – czyli ją zaindeksować,
  • trafnie dopasować podstrony do określonych słów kluczowych,
  • udowodnić dla Google, że Twój serwis zasługuje na pozycję w rankingu dla danego słowa kluczowego, poprzez to, że wyznacza standardy i jest jednym z najlepszych w danej branży.

Jak długo trzeba czekać, aż Google sprawi, że strona stanie się widoczna?

Brak strony w Google nie oznacza, że nie pojawi się ona w ogóle. Zazwyczaj zajmuje to od 4 dni do 6 miesięcy. Pamiętaj natomiast – obecność strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania to jedynie pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu w Internecie. Na pierwszej stronie (w zależności od branży, aktualizacji algorytmów oraz przeznaczonego budżetu) możesz pojawić się w ciągu 3-18 miesięcy. To optymalny przedział, w którym nasi klienci odnotowują częściowy lub całościowy zwrot z inwestycji w -SEO.

Jak zweryfikować widoczność serwisu internetowego w wyszukiwarkach?

Jeżeli Twoja strona internetowa została uruchomiona kilka godzin temu, prawdopodobnie roboty Google (tzw. crawlery) jej nie zaindeksowały. W celu zweryfikowania stanu indeksacji witryny, należy wpisać w pasek wyszukiwań prostą komendę: site:adrestwojejstrony.pl

Widoczność strony w Google

Źródło: Google.com

Istnieje również opcja, że konkretna podstrona, którą próbujesz wyszukać nie została zaindeksowana. Aby to zweryfikować, wpisz w pasek wyszukiwań: site:adrestwojejstrony.pl/podstrona-docelowa.

Widoczność strony w Google

Źródło: Google.com

Indeksacja może potrwać kilka lub nawet kilkanaście dni. Jeżeli natomiast chcesz przyspieszyć ten proces:

  • stwórz mapę strony w formacie XML (sitemap.xml);
  • wejdź w sekcję pt.: “Mapy witryn”;
  • wprowadź adres URL mapy witryny;
  • zatwierdź ją w Google Search Console.

Najważniejsze powody, dla których Twój serwis nie jest widoczny w Google!

Jeśli nadal nie możesz znaleźć swojej witryny lub strony w wynikach wyszukiwania, przejdź do następnej sekcji, aby poznać 9 najczęstszych powodów, odnośnie których Twoja strona może nie być widoczna w Google i dowiedz się, jak rozwiązać ten problem. 

1. Blokada skanowania

W niektórych przypadkach Google nie wyświetla poszczególnych stron w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Może tak się stać po wdrożeniu tagu “noindex” (<meta name=”robots” content=”noindex”/>). Podstrony z tym tagiem nie zostaną prawdopodobnie zaindeksowane – nawet pomimo utworzenia mapy witryny i przesłania jej do Google Search Console. 

Blokada skanowania – w jaki sposób można naprawić?

W celu rozwiązania problemu z blokadą możliwości skanowania Twoich stron przez Google:

  • wejdź do Google Search Console;
  • sprawdź raport w sekcji “Pokrycia”;
  • zlikwiduj tagi “noindex” z podstron, które ich nie wymagają.

2. Blokada hasłem

Google może nie indeksować Twojej strony, ponieważ nie ma dostępu do treści, które są chronione hasłem. Dotyczy to również panelów klienta w szeroko pojętej branży e-commerce, gdzie produkty pojawiają się dopiero po zalogowaniu.

Blokada hasłem – w jaki sposób można naprawić?

Naprawa indeksacji ze względu na blokadę dostępu do strony hasłem opiera się o kilka prostych kroków:

  • zweryfikuj poprawność wyświetlania strony przy użyciu trybu incognito;
  • udostępnij użytkownikom niezalogowanym jak najwięcej istotnych treści;
  • zaprojektuj strukturę serwisu w taki sposób, aby kluczowy content znajdował się w początkowym segmencie (wówczas crawlery będą mogły go łatwiej zaindeksować).

3. Blokada serwerowa

Blokada Twojej strony internetowej może wystąpić również na poziomie serwera ze względu niewystarczających zabezpieczeń serwisu. Zazwyczaj oznacza to ataki sieciowe powodujące odcięcie ruchu przez operatora hostingowego. W konsekwencji roboty Google nie mają jak dostać się na Twój serwis i go zaindeksować.

Przyczyną blokady dostępu do strony na poziomie serwera mogą być również błędy konfiguracyjne domeny.

Blokada serwerowa – w jaki sposób można naprawić?

Aby naprawić problem związany z blokadą dostępu do strony na poziomie serwera:

  • wpisz adres własnej strony internetowej w przeglądarkę;
  • sprawdź, czy wyświetla się prawidłowo;
  • w przeciwnym razie dokonaj niezbędnych poprawek (rekomendacje oraz wady i zalety danego serwisu możesz otrzymać od specjalistów SEOSEM24 w ramach profesjonalnego audytu SEO);
  • jeżeli problem trwa długo lub regularnie się powtarza, zmień hosting.

4. Linki zwrotne w niewystarczającej liczbie

Do Twojej strony internetowej powinny linkować wyłącznie wartościowe źródła. Dzięki temu udowodnisz dla Google, że content jest zgodny z wymaganiami użytkowników.

Linki zwrotne w niewystarczającej liczbie – w jaki sposób można naprawić?

W celu pozyskiwania linków zwrotnych:

  • regularnie zwiększaj popularność swojego serwisu;
  • wdrażaj działania content marketingowe;
  • twórz przydatne treści, którymi internauci chcą dzielić się w Internecie;
  • przeprowadź analizę konkurencji, aby dowiedzieć się, ile linków zwrotnych potrzebujesz do osiągnięcia satysfakcjonujących pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania;
  • opracowuj content zgodny z obecnymi trendami oraz standardami branżowymi;
  • regularnie udzielaj się na forach związanych tematycznie z Twoją branżą;
  • korzystaj z Eksploratora słów kluczowych w celu analizy wyników wyszukiwania linków zwrotnych dla konkretnej frazy.

5. Brak realnego autorytetu strony

Deweloperzy firmy Google nigdy jednoznacznie nie potwierdzili tego, czy autorytet witryny jest czynnikiem rankingowym. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż budowanie wysokiej jakości linków zwrotnych i dostarczanie treści, które są wartościowe na pewno nie zaszkodzi, a raczej pomoże. Ludzie oczekują wyników godnych zaufania szczególnie w najbardziej konkurencyjnych branżach, dlatego warto zweryfikować autorytet domeny, wklejając adres WWW do narzędzia pt.: “Ahrefs Site Explorer”. 

Moja strona nie jest widoczna w Google

Źródło: Ahrefs.com

Brak realnego autorytetu strony – w jaki sposób można naprawić?

W celu naprawienia autorytetu swojej strony internetowej:

  • wykorzystaj narzędzie pt.: “Ahrefs Site Explorer”;
  • porównaj swój wynik z rezultatem najwyżej ocenianych witryn pod kątem wybranego słowa kluczowego;
  • przemyśl, czy obecny poziom autorytetu Twojej witryny uniemożliwia osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy kluczowe.

6. Brak zgodności z intencjami wyszukiwania

Twoja strona internetowa powinna być ściśle zgodna z tym, co użytkownicy chcą zobaczyć. W innym przypadku nawet pomimo wysokiej oceny serwisu (np. w narzędziu pt.: “Site Explorer” od Ahrefs) i ponadprzeciętnej liczby domen zdecydowanie przewyższającej pozostałe strony, możesz znaleźć się daleko poza TOP 100.

Brak zgodności z intencjami wyszukiwania – w jaki sposób można naprawić?

Jeżeli chcesz, żeby Twój serwis był zgodny z intencją wyszukiwania:

  • przeprowadź research konkurencji przed rozpoczęciem tworzenia treści na daną podstronę;
  • opracuj content podobny tematycznie do najwyższej rankujących stron w TOP 5;
  • sprawdź zawartość domen znajdujących się poza TOP 10 (dzięki temu dowiesz się, jakich praktyk unikać);
  • zaplanuj właściwe słowa kluczowe (zwróć uwagę na ogólne wyrażenia oraz frazy z długiego ogona przyciągające bardziej zdecydowanych klientów).

7. Duplicate content

Google unika indeksowania zduplikowanych treści, ponieważ zabiera to cenne miejsce w indeksie. Priorytetowo traktowane są wersje kanoniczne. W przypadku, gdy żadna podstrona nie jest kanoniczna, wyszukiwarka identyfikuje najlepszą wersję Twojej strony. Prowadzi to do sporych problemów, ponieważ indeksowanie nie działa perfekcyjnie. W niektórych przypadkach zaindeksowane mogą zostać dwie niemal identyczne podstrony. Skutkuje to rozdzieleniem autorytetu serwisu na dwa adresy URL. Takie rozwiązanie okazuje się zupełnie niepotrzebne, ponieważ skonsolidowana podstrona mogłaby zająć zdecydowanie wyższą pozycję, w zależności od konkurencji.

Duplicate content – w jaki sposób można naprawić?

Aby wyeliminować powielone treści na stronie:

  • przeprowadź audyt witryny (np. wykorzystując narzędzie Ahrefs lub kontaktując się z ekspertami, którzy wskażą wady i zalety Twojego serwisu oraz rekomendowane elementy do zmiany);
  • zweryfikuj wszystkie podstrony ręcznie;
  • jeżeli prowadzisz e-commerce, sprawdź unikalność opisów produktów (porównaj je z opisami producenta).

Powód 8: Strategia obejmująca wyłącznie wysoce konkurencyjne frazy

Pozycjonowanie strony internetowej w Google na wysoce konkurencyjne słowa kluczowe może przynieść duży zwrot z inwestycji. Należy jednak pamiętać, że proces ten jest bardzo kosztowny, dlatego najbardziej “kaloryczne” wyrażenia powinieneś wdrażać stopniowo.

indeksacja w Google długiego ogona

Źródło: Wordstream.com

Strategia obejmująca wyłącznie wysoce konkurencyjne frazy – w jaki sposób można naprawić?

  • przeprowadź kompleksowy research konkurencji;
  • wybierz frazy z długiego ogona bazujące na więcej niż 3-4 wyrazach;
  • twórz dodatkowe treści z wykorzystaniem long tail SEO keywords, aby zwiększyć szanse na finalizację transakcji.

9. Kara od Google

Kary od Google są niezwykle rzadkie. Najczęściej przydzielane algorytmicznie z powodu problemów jakościowych wykrytych przez crawlery.

Bywają jednak sytuacje, gdy pracownicy Google ręcznie weryfikują konkretne serwisy. Jeżeli są one niezgodne ze wskazówkami dla webmasterów i korzystają z niedozwolonych technik Black Hat SEO, mogą zostać ukarane filtrem utrudniającym pozycjonowanie. 

Kara od Google – w jaki sposób można naprawić?

Jeżeli podejrzewasz, że Google nałożyło na Twoją stronę karę algorytmiczną lub ręczną:

  • sprawdź, czy spadek ruchu organicznego nie był spowodowany zmianami w algorytmach (np. za pomocą narzędzia Panguin);
  • zweryfikuj profil linków swojej strony i ewentualnie zrzeknij się konkretnych odnośników (możesz do tego wykorzystać Google Disavow Links Tool);
  • poproś o ponowną weryfikację serwisu w Google Search Console.

Podsumowanie

Istnieje wiele powodów, dla których Twojej strony może nie być w Google. Spośród najważniejszych wyróżniamy m.in.:

  • blokujesz Google możliwość skanowania Twoich stron
  • blokujesz dostęp do strony hasłem
  • blokujesz dostęp do strony na poziomie serwera
  • nie masz wystarczającej liczby jakościowych linków zwrotnych
  • nie masz wystarczającego autorytetu strony
  • Twoja strona nie jest zgodna z intencją wyszukiwania
  • dysponujesz powielonymi treściami na stronie
  • koncentrujesz się na wysoce konkurencyjnych słowach kluczowych
  • masz karę od Google

 

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat braku widoczności Twojej strony w Google?

1. Postrzeganie Twojej strony przez Google – jak to wygląda w praktyce?

Google przegląda strony internetowe za pomocą swojego indeksu wyszukiwania. Do tego procesu wykorzystywane są tzw. crawlery weryfikujące treści w serwisie poprzez analizę jej zawartości, struktury i kontekstu. 

2. Google nie widzi danej strony – dlaczego?

Google nie widzi Twojej strony, ponieważ prawdopodobnie nie zezwalasz na skanowanie treści. W konsekwencji zdecydowanie zmniejsza się szansa na rankowanie serwisu w kontekście odpowiednich słów kluczowych. Najczęstszymi przyczynami tego stanu rzeczy są m.in.:

  • problemy z siecią uniemożliwiające połączenie się z serwerem hostującym przez Googleboty (w konsekwencji do Google nie mogą zostać przesłane żadne treści);
  • dyrektywy w pliku robots.txt – utrudniające dostęp do strony dla crawlerów;
  • problemy serwerowe.

Jeżeli chcesz upewnić się, że Googleboty będą mogły zeskanować Twój serwis, zweryfikuj plik robots.txt. Po kompleksowej analizie usuń następujące wiersze kodu: 

User-agent: Googlebot
Disallow: /
User-agent: *
Disallow: /

Informują one o blokadzie obejmującej skanowanie stron w Twoim serwisie.

3. Brak indeksacji strony przez Google – powody

Wyszukiwarka Google mogła pominąć indeksowanie Twoich treści, ponieważ:

  • zastosowałeś tag “noindex”,
  • wdrożyłeś błędne kody odpowiedzi HTTP,
  • dysponujesz zduplikowanymi treściami,
  • masz niewydajną witrynę,
  • posiadasz wiele osieroconych stron, które nie zostały uwzględnione w mapie strony.

Aby temu zapobiec, wykorzystaj Google Search Console w celu weryfikacji indeksacji danych podstron. Wystarczy, że wkleisz do tego narzędzia adres URL i skorzystasz z funkcji pt.: “Sprawdzenie adresu URL”. Jeżeli strona nie została zaindeksowana, zobaczysz komunikat “URL nie znajduje się w Google”. W tym przypadku wystarczy wybrać opcję pt.: “Poproś o zaindeksowanie”. 

4. Brak wyszukiwania strony przez Google – dlaczego tak się dzieje?

Istnieje kilka możliwych przyczyn, ze względu na które Google nie wyświetla Twojej strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Kilka potencjalnych powodów:

  • Twoja strona jest nowa i Google jeszcze nie zdążył jej zaindeksować;
  • Twój serwis nie został prawidłowo zoptymalizowany pod kątem SEO;
  • Twoja witryna została ukarana przez Google.

Możliwe też, że nie używasz odpowiednich słów kluczowych, które są wartościowe dla Twojego biznesu pod kątem sprzedażowym. Wówczas nie będzie można odnaleźć Twojej domeny w wyszukiwarkach – nie tylko w Google, ale też Bing, Yahoo! czy też DuckDuckGo lub YANDEX.

5. Jak sprawić stronę w Google widoczną?

Jeżeli chcesz, żeby Twoja strona www była widoczna w Google upewnij się, że:

  • nie blokujesz Google dostępu do skanowania Twojego serwisu;
  • dysponujesz wystarczającą liczbą wartościowych linków zewnętrznych;
  • masz odpowiednio autorytatywny serwis;
  • w ostatnim czasie nie dostałeś kary od Google;
  • nie masz powielonych treści na stronie;
  • koncentrujesz się również na mniej konkurencyjnych frazach (np. z długiego ogona);
  • nie blokujesz dostępu do strony hasłem.

6. Jak zrobić, żeby strona była pierwsza w Google?

Google do ustalania rankingu stron wykorzystuje ponad 200 czynników rankingowych, oscylujących wokół m.in.:

    • wykorzystywania odpowiednich słów kluczowych;
    • tworzenia wartościowych treści;
    • optymalizacji struktury witryny;
    • budowania linków zwrotnych;
    • technicznego SEO.

 

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Anna W

Dużo wyniosłam z tego artykułu. Cieszy mnie że ktoś tak dobrze i jasno wytłumaczył dlaczego nikt nie widział mojej strony. Miałam zablokowane skanowanie strony przez Google

Barbara

dzięki temu artykułowi widać moją stronę moim problemem była blokada hasłem na szczęście udało się to naprawić

Michał

Nigdy bym nie pomyślał że tak długo trzeba czekać aż Google sprawi że twoja strona internetowa stanie się widoczna.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x