Jak napisać dobry tekst SEO?

Jak pisać dobre teksty SEO

Pozycjonowanie stron internetowych składa się z wielu istotnych elementów. Jednym z nich okazuje się content marketing (inaczej marketing treści) wpływający w dużej mierze na rankowanie poszczególnych fraz w wyszukiwarkach. Tworząc wysokiej jakości treści poprawisz autorytet swojej strony z punktu widzenia robotów Google, co w przyszłości przełoży się na wyższe miejsca w SERP-ach. Pytanie tylko, czy wiesz, jak to zrobić? Jeżeli masz wątpliwości – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł! Miłej lektury.

Dobry tekst SEO to… przestrzeganie zasad!

W celu napisania dobrego tekstu SEO, należy przestrzegać kilku istotnych zasad:

  • określ cel tekstu i słowa kluczowe (ważne są nie tylko frazy ogólne, ale również long tail SEO);
  • dopasuj treść do potrzeb użytkowników (pamiętaj o jakości i wartości merytorycznej);
  • zadbaj o właściwą strukturę nagłówków (w tytule: H1 oraz podtytułach: H2, H3, H4);
  • zwiększ atrakcyjność wizualną tekstu (np. poprzez dodanie grafik, infografik i fotografii stockowych oraz dodatkowo krótkich filmików);
  • dodawaj linki wewnętrzne i zewnętrzne (linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne, aby rozwinąć dany temat, np. linkując do ważnego wpisu blogowego, a linki zewnętrzne są istotne w kontekście wskazania źródeł, którymi posługiwaliśmy się do poparcia danej tezy).

Liczy się również długość i nasycenie prawdziwymi informacjami (np. popartymi źródłami). Dzięki temu można utrzymać klienta na stronie, co przekłada się na zmniejszenie wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Tworzenie dobrego tekstu SEO od podstaw – 7 istotnych zasad

Strona internetowa https://paintball.silt.pl/ jest doskonałym dowodem na to, że umiejętności ekspertów SEOSEM24 połączone z zastosowaniem wartościowych sposobów pozycjonerskich mogą przynieść satysfakcjonujące rezultaty. Między innymi dzięki copywritingowi osiągnęliśmy w omawianej wyżej witrynie TOP 1 na najbardziej wartościowe dla naszego klienta frazy kluczowe. Jak tego dokonaliśmy? Poniżej przedstawiamy szczegóły.

1. Wdrożenie kilku lub kilkunastu nagłówków H1

Według najnowszych informacji nagłówek rzędu pierwszego (H1) powinien być tylko jeden. Kłamstwo! Warto go poprawnie “wmieszać” w tekst, aby wyglądał naturalnie i umieszczać w nim wartościowe słowa kluczowe. Serwisy naszych klientów zawierają nawet po 10-15 H1 i działają poprawnie, rankując na bardzo wysokich miejscach w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.

Warto również zdecydować się na nagłówki H2, H3, H4 oraz H5. Najniższy rząd “headerów” wykorzystuje się do tworzenia sekcji pt.: “Zapamiętaj” oraz “Warto wiedzieć”. Możesz je także wykorzystać w celu opracowania sekcji FAQ związanych z najczęstszymi pytaniami i odpowiedziami.

2. Poprawna objętość treści

Objętość treści należy uzasadnić na podstawie analizy konkurencji oraz specyfiki branży, w której działasz. Wpisy blogowe nie powinny zawierać natomiast mniej niż 8-10 (tutaj macie znacznie powyżej 10 kzzs)  tysięcy znaków ze spacjami. To samo dotyczy opisów kategorii. Jeżeli chodzi o opisy produktów, minimalna długość wynosi ok. 5 tysięcy znaków ze spacjami. Im większe objętościowo są teksty, tym lepiej, chociaż nie stanowi to reguły. Ale jeśli połączysz to z regułą trzecią to odniesiesz sukces.

3. Nasycenie prawdziwymi informacjami

Treści na stronie internetowej należy nasycić wyłącznie wartościowymi informacjami. Bez lania wody. Same konkrety poparte źródłami oraz rozwinięte linkami wewnętrznymi do poprzednich wpisów blogowych, istotnych kategorii, ewentualnie opisów produktów/usług z Twojego sklepu internetowego lub serwisu www.

4. Wdrożenie indywidualnie opracowanych grafik

Grafiki powinniśmy stworzyć samodzielnie. Muszą być oryginalne i przedstawiać unikalną koncepcję. Korzystanie ze zdjęć stockowych jest jak najbardziej w porządku, natomiast wyłącznie w momencie, gdy dana treść ma tematykę lifestylową (np. związaną z podróżami). Jednak nawet w takim przypadku, należy “włożyć” w treść nieco więcej wysiłku i dodać zdjęcie zrobione samodzielnie – np. z podróży. Roboty Google (tzw. crawlery) na pewno to docenią. Stockowe fotografie są tzw. dopuszczalną ostatecznością.

Przyjmuje się, że na 10 tysięcy znaków ze spacjami przypadają mniej więcej 3-4 grafiki, fotografie lub grafiki unikatowe. Dobrym pomysłem jest też stworzenie na dole konkretnej podstrony stworzenie galerii dotyczącej danego tematu. Dzięki temu można napchać dużo tekstów alternatywnych do kodu. Plus pamiętać należy by zdjęcia miały nazwę danej frazy.

Warto również dodać 2/4 filmy po 5 minut i serię 10/30 grafik, co gwarantuje utrzymanie klienta na stronie i zdecydowanie obniża współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Pamiętaj także o pozycjonowaniu w Google Grafika i osadzaniu filmów na YouTube za pomocą EMBED.

5. Tekst ALT (alternatywny) obrazka

Tekst alternatywny obrazka, nazywany inaczej tzw. ALT-em zwiększa wartość strony z punktu widzenia robotów Google. Wpływa również pozytywnie na aspekt UX związany z doświadczeniami użytkowników. Za jego pomocą osoby niewidome lub niedowidzące mogą odczytać zawartość obrazka poprzez wykorzystanie specjalistycznych programów.

6. Nasycenie treści frazami kluczowymi

Unikaj zjawiska keyword stuffingu, czyli dodawania fraz kluczowych w każdym miejscu. Zachowaj porządek w treści, stosuj odmiany istotnych wyrażeń i staraj się pisać jak najbardziej naturalnie. Standardowo na tysiąc znaków ze spacjami powinny przypadać maksymalnie dwie lub trzy frazy kluczowe (licząc razem z wyrażeniami w nagłówkach).

7. Właściwa struktura treści

Zadbaj o właściwą strukturę treści. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o regularne stosowanie nagłówków (od H1 do H5), sekcji typu “Zapamiętaj” i “Warto wiedzieć” oraz wypunktowań, wyboldowań i tabelek. Twój klient wówczas nie zrazi się do treści, a zamiast tego znajdzie w niej najważniejsze informacje w mniej niż 30 sekund. Nie musisz dbać by był tylko jeden nagłówek H1 czy ileś tam H2. To brednie. Układaj je tak by były ładnie na stronie i miały frazę kluczową w nazwie. Dodatkowo widząc wartościową treść czytelnik może przeczytać całość.

Regularnie zaczynaj od nowych akapitów. Zaleca się napisanie ok. 4-6 zdań (czyli tysiąca znaków ze spacjami) w jednym akapicie i rozpoczęcie od następnego. Zazwyczaj po 2-3 akapitach należy wdrożyć nagłówek H1, H2 lub H3, ewentualnie sekcję “Zapamiętaj” lub “Warto wiedzieć” oznaczoną headerem rzędu czwartego.

Dobry tekst SEO – najważniejsze porady

Tekst SEO powinien być unikalny i wartościowy, a dodatkowo stworzony w konkretnym celu (np. aby zwiększyć widoczność strony na poszczególne frazy kluczowe). Informacje opracowane przez ekspertów SEOSEM24 dotyczą zarówno wpisów blogowych, opisów kategorii i produktów oraz innych aspektów content marketingowych.

Najważniejszymi elementami tekstów SEO są również:

  • meta dane – szczególnie meta title (tag tytułowy) oraz meta description (tag opisowy) z najważniejszą frazą kluczową;
  • wideo – filmiki w bardzo dużym stopniu zwiększają czas przebywania na stronie, angażując użytkowników, nakłaniając ich dodatkowo do skorzystania z proponowanej oferty;
  • linki – szczególnie wewnętrzne ułatwiające nawigację na stronie.

Coś jeszcze? Jako renomowana agencja marketingowa rekomendujemy pisać treści zgodnie z zasadami E-A-T. Już tłumaczymy, o co chodzi.

Treści zgodne z zasadami E-A-T

E-A-T to skrót od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, czyli Ekspercka Wiedza, Autorytet i Zaufanie. Są to zasady, których przestrzeganie jest ważne dla pozycjonowania treści w wyszukiwarce Google.

  • E (Expertise) – ekspercka wiedza oznacza, że treść jest napisana przez osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w danej dziedzinie.
  • A (Authoritativeness) – autorytet oznacza, że treść pochodzi od źródła, które jest uważane za wiarygodne i rzetelne w danej dziedzinie.
  • T (Trustworthiness) – zaufanie oznacza, że treść jest uważana za godną zaufania przez użytkowników i zgodną z wytycznymi Google.

W celu spełnienia powyższych zasad, należy zwrócić uwagę na jakość treści, autorów, odpowiednie oznaczenie contentu, komentarze, opinie i politykę Google.

Treści zgodne z zasadami E-A-T należy pisać przede wszystkim w branżach YMYL (ang. Your Money, Your Life), co oznacza “Twoje pieniądze lub Twoje życie”. To kategoria stron internetowych, które mogą mieć bezpośredni wpływ na jakość życia ludzi, a także na ich finansowy dobrostan. Strony te mogą dotyczyć m.in. zdrowia, finansów oraz bezpieczeństwa.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pisania dobrych tekstów SEO?

1. Czym jest SEO i dlaczego jest ważne?

SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Celem SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania poprzez dostosowanie jej do wymagań i algorytmów wyszukiwarek. Dzięki SEO strona może być łatwiej znaleziona przez potencjalnych użytkowników, co przekłada się na więcej ruchu i dodatkowych klientów.

2. Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to frazy lub zwroty, które opisują temat tekstu. Wykorzystują je internauci do wyszukiwania interesujących ofert (w tym Twojej strony www). Powinny być umieszczane w nagłówku, tytule, opisie meta, nagłówkach i treści, ale unikaj ich wprowadzania “na siłę”, czyli tzw. keyword stuffingu.

3. Jakie elementy powinny znaleźć się w tekście SEO, aby był on atrakcyjny dla użytkowników?

Tekst SEO powinien być przede wszystkim przydatny i wartościowy dla użytkowników. Warto, żeby bazował na odpowiedniej strukturze nagłówków, zawierał właściwe grafiki, filmy i wypunktowania oraz tabelki, które zainteresują użytkowników i nakłonią ich do zagłębienia się w daną tematykę.

4. Jakie są zasady E-A-T i dlaczego są ważne dla SEO?

E-A-T to skrót od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, czyli Ekspercka Wiedza, Autorytet i Zaufanie. Są to zasady, których przestrzeganie jest ważne dla pozycjonowania treści w wyszukiwarce Google.

Ekspercka Wiedza (Expertise) oznacza, że treść jest napisana przez osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w danej dziedzinie.

Autorytet (Authoritativeness) oznacza, że treść pochodzi od źródła uważanego za wiarygodne i rzetelne w danej dziedzinie.

Zaufanie (Trustworthiness) oznacza, że treść jest uważana za godną zaufania przez użytkowników i zgodną z wytycznymi Google.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Nie korzystać z AI 🙂

Pomocny tekst! W końcu mam jasność co do tego, jak tworzyć teksty SEO, bez zbędnego skomplikowania.

SpeedT

Świetne wskazówki dotyczące pisania tekstów SEO! Dzięki nim moje treści zyskują lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Polecam każdemu, kto chce poprawić pozycję swojej strony!

5
0
Would love your thoughts, please comment.x