Audyt SEO – jak wygląda i dlaczego warto?

Audyt SEO – jak wygląda i dlaczego warto?

O tym, jak istotne jest SEO we współczesnym funkcjonowaniu w sieci, nie trzeba przekonywać nikogo, kto choć raz zauważył, jak dobrze zoptymalizowana pod tym kątem strona przekłada się na wymierne korzyści biznesowe. To główny profit z tego, że stosuje się techniki SEO, a specjalistyczny audyt ma na celu sprawdzić, jakich zmian dokładnie potrzebuje strona, czy szerzej – domena. To proces złożony i niekiedy długotrwały, ale od czasu do czasu po prostu trzeba go przeprowadzić. Poniżej znajdziesz powody, dlaczego to zrobić.

Na czym polega audyt SEO?

Na audyt składa się szereg procesów, które mają na celu sprawdzenie wskazanej strony internetowej pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania. Sprawdzane jest między innymi to:

  • jaką pozycję w Google ma badana strona,
  • jakie publikowane są na niej treści,
  • w jaki sposób pisane,
  • czy używa adekwatnych fraz kluczowych.

Audyt SEO to także badanie warstwy technicznej strony:

  • kodu,
  • budowy,
  • interfejsu,
  • linkowania.

Przeprowadzany jest przez specjalistów – w zależności od jego dogłębności i zakresu, przez SEO-wców, programistów, redaktorów czy webmasterów. Używają do tego prostych, jak i bardziej specjalistycznych narzędzi, które w wymierny sposób wykazują problemy strony WWW. Wszystkie te działania służą temu, aby sprawdzić, jakie są mocne i słabe strony witryny oraz jak bardzo zoptymalizowana jest pod kątem SEO. Następnie zamawiający otrzymuje pakiet wskazówek, których wdrożenie poprawi widoczność. Co ciekawe – audyt SEO może być przeprowadzony nie tylko pod kątem Google, ale też i innych silników wyszukiwania – Bing, Yandex, Yahoo, DuckDuckGo.

Co jest badane podczas audytu SEO?

To złożone zagadnienie, gdyż audyt SEO może mieć różny zakres badanych obszarów, poziom skomplikowania lub dogłębności. Na ogół wyróżnia się audyt dotyczący wyłącznie kwestii związanych z daną stroną internetową (audyt on-site) jak i audyt, który skupia się na aspektach SEO w pozostałych obszarach (audyt off-site). Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj audytu może (i najczęściej to robi) badać następujące aspekty SEO:

  • frazy kluczowe – ich dobór, natężenie i aktualność,
  • jakość treści – weryfikacja artykułów, opisów przedmiotów i kategorii produktów, wpisów na bloga itp. Treści badane są zarówno pod kątem czytelności, merytoryki, jak i spełnianiu kryteriów Google,
  • przyjazność i przejrzystość UI (User Interface),
  • ruch na stronie,
  • widoczność strony – pozycja w wynikach wyszukiwania i przyczyny jej niskiego poziomu,
  • profil linków – jakość linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, parametry hostingu, zaindeksowanie w Google czy podatność na SPAM,
  • Core Web Vitals – poziom dostosowania strony do algorytmów Google pod względem wskaźników internetowych,
  • stan techniczny – prawidłowość kodu HTML czy szybkość ładowania elementów,
  • renderowanie JavaScript – prawidłowość renderowania strony w celu lepszej indeksacji przez roboty Google.

Szczegółowych aspektów jest znacznie więcej. W agencji SEO można zamówić zarówno audyt kompleksowy, jak i wobec konkretnego obszaru.

Jak pracują audytorzy SEO? Narzędzia i techniki

W branży istnieje także podział audytów SEO pod względem sposobów ich wykonywania:

  • ręczny – wszystkie badania wykonywane są ręcznie, bez uproszczeń czy posiłkowania się narzędziami analitycznymi. Taki audyt jest bardzo szczegółowy, ale mozolny, długotrwały i przez to kosztowny,
  • automatyczny – to audyt, który w dużej mierze opiera się na wynikach automatycznych narzędzi do analizy SEO. Treści, struktura strony czy całej domeny poddawane są ocenie przez maszynę, a wyniki obiektywne i niewymagające interpretacji. Czynnik ludzki ma tu mniejsze znaczenie. To najprostszy i najtańszy rodzaj audytu, ale tym samym najmniej wartościowy,
  • mieszany – w tym wypadku audyt przeprowadzany jest zarówno ręcznie, jak i przy użyciu narzędzi automatycznych. Rezultatem jest najbardziej dogłębna, rzetelna i przemyślana analiza.

To, który ze sposobów dobierze agencja SEO do przeprowadzenia analizy, zależy od konkretnego przypadku i zakresu zamówionej analizy. Pewne rzeczy narzędzie do analizy wykaże samo. Innym razem dane te wymagają jeszcze interpretacji przez człowieka, a bywa, że maszyna nie pomoże i trzeba wszystko badać „na piechotę”.

Narzędzia do analizy i audyt SEO

Skoro jednak mowa o narzędziach do analizy, warto wspomnieć o kilku z nich:

  • SEMSTORM – jedno z najlepszych narzędzi do analizy strony pod kątem SEO. Wykazuje pozycje w wynikach wyszukiwania zarówno aktualną, jak i w ujęciu historycznym. Narzędzie rozpoznaje tematykę strony, proponuje frazy kluczowe i tematy do stosowania,
  • Google Analytics – obiektywne źródło informacji na temat ruchu na stronie. Badający może sprawdzić, jak wielu użytkowników odwiedza stronę, co na niej czyta, w co klika i jak się zachowuje. Źródło solidne, bo pochodzi od samego Google,
  • Google Mobile Friendly Test / PageSpeed Insights – narzędzia, które oceniają szybkość działania strony. Pokazują, które elementy wczytują się zbyt wolno i jak można to poprawić. Narzędzie od Google dodatkowo dostarcza wskazówek o optymalizacji strony pod kątem smartfonów czy tabletów,
  • Ahrefs – dzięki temu narzędziu badający wie, jaki jest profil linkowy strony. Otrzymuje listę stron, z których wiodą linki do badanej strony oraz informacje o reputacji i jakości tych stron.
  • Reviews Audit – tym razem narzędzie, które wykazuje słabe i mocne strony profilów GMF. Badający od razu dowie się, jak algorytmy oceniają wizytówkę GMF, wiarygodność pozostawionych tam recenzji i ogólną widoczność w lokalnym SEO,
  • Clusteric Search Auditor – dobre narzędzie do oceny jakości linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Za jego pomocą można też pod kątem sprawdzić kondycję stron i domen konkurencyjnych.

Audyt SEO na ogół jednak nie odbywa się w sposób sztampowy i ściśle proceduralny, a przynajmniej nie powinien tak wyglądać. Każda strona jest inna, a agencja SEO ma swoje patenty. Traktowanie wszystkich klientów wedle jednego wzorca dostarczyłoby mnóstwa niepotrzebnych informacji a na pewno nie pomogłoby zwiększyć widoczności w sieci.

Lustracja konkurencji pod kątem SEO

Audyt SEO może być też zamówiony pod kątem konkurencji. Agencja SEO sprawdzi, jakie działania podejmują konkurencyjne serwisy z branży. Analogicznie można zamówić analizę on-site jak i off-site. Dobrym zwyczajem jest też wykazywanie pozycji badanej witryny na tle skuteczności konkurencji w zwyczajowym audycie SEO. Należy jednak pamiętać, że audyt widoczności konkurencji może być wykonany wyłącznie w oparciu o informacje, do których jest dostęp z zewnątrz, np. filtracja strony przez narzędzia analityczne. Nie otrzyma się informacji, do których dostęp ma wewnętrzny zespół czy właściciel domeny. Audyt SEO konkurencji to jednak cenna wiedza, dostarczająca inspiracji albo przeciwnie – przestróg.

Audyt SEO i co dalej?

Samo przeprowadzenie audytu SEO nie sprawia, że strona z punktu staje się lepiej widoczna w Google. Audyt jest jak dogłębne badanie pacjenta (w postaci strony) oraz postawieniem diagnozy. Wyniki audytu wskazują na problemy, których naprawienie poprawi pozycję w wynikach wyszukiwania. Agencja SEO w raporcie z analizy przedstawia też listę rzeczy do wykonania. Jakie działania może zalecić? Przykładowo:

  • zastosowanie lepszych, bardziej adekwatnych fraz kluczowych,
  • zmianę adresu URL na bardziej unikalny,
  • wprowadzenie linkowania wewnętrznego,
  • poprawę lub całkowitą wymianę treści pisanych, lub ich struktury,
  • modyfikację layoutu witryny, niekiedy dalece ingerującą w kod.

Dopiero zastosowanie – trzymając się tej medycznej analogii – takich środków leczących sprawi, że pacjent ozdrowieje. Strona będzie lepiej widoczna w sieci, a docelowo zwiększy się na niej ruch i wzrośnie (lub w ogóle dopiero pojawi się) zainteresowanie odbiorców/klientów. W skrócie, audyt to dopiero początek stałego procesu pozycjonowania strony w sieci pod kątem SEO. O widoczność w sieci należy dbać na bieżąco.

Ile kosztuje audyt SEO? Od czego zależy cena?

Wpływ na wysokość ceny audytu SEO ma kilka czynników:

  • rodzaj i zakres audytu,
  • wielkość strony (stron) – ilość podstron i treści,
  • ilość niezbędnego czasu,
  • stopień złożoności audytu,
  • branża lub tematyka.

Do tego dochodzi ilość stwierdzonych problemów, co ma wpływ na długość i zakres sporządzonego raportu. W SEOSEM24 cena szerokiego, specjalistycznego audytu SEO wynosi 1500 zł netto.

Specjalistyczna analiza pod kątem SEO – nie tylko warto, ale wręcz trzeba

Dobrze postawiona diagnoza problemów trapiących stronę pod kątem SEO to podstawa do podjęcia działań. Podobnie jak wiedza o tym, co na stronie działa dobrze. Wdrożenie wniosków z analizy SEO poprawi kondycję strony, co przejawia się w:

  • efektywniejszym stosowaniu fraz kluczowych, adekwatnych do branży i tematyki,
  • mniejsza liczba błędów na stronie lub całkowita ich eliminacja,
  • sprawniejsze działanie strony – nie tylko pod względem technicznym (np. szybsze wczytanie), ale też przyspieszenie wewnętrznych procesów całego przedsiębiorstwa.

To wszystko prowadzi do wymiernych korzyści:

  • zwiększenie widoczności w sieci – to znaczy zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania Google,
  • zwiększony ruch na stronie – im wyższa pozycja w Google, tym większa szansa, że internauci (np. klienci) wejdą na daną stronę. A gdy zajrzą, zatrzymają się, przeczytają treści, zapoznają się z ofertą, zostawią komentarz,
  • większa liczba leadów sprzedażowych i tym samym w dłuższej perspektywie lepsza sprzedaż,
  • zadowolenie użytkownika – im strona działa szybciej, jest wygodniejsza w obsłudze i zawiera ciekawsze treści, tym użytkownik ma większą motywację, by wracać na stronę i dowiedzieć się o przyszłej ofercie,

Co więcej, algorytmy Google wspierają te strony, które mają wysoką pozycję. Uznają, że skoro wielu internautów ją wybiera, jest ona godna zaufania. Uzyskanie (i podtrzymywanie!) wysokiej pozycji sprawia zatem, że Google pomaga jej tam pozostać. Lepsza widoczność to większe zainteresowanie. Większe zainteresowanie to więcej potencjalnych klientów. Więcej potencjalnych klientów to większy zysk. Podobnie jak większa liczba osób, które dowiedzą się o jakiejś ważnej inicjatywie i wezmą w niej udział albo większa liczba osób, których zdoła się przekonać do jakiejś racji czy postawy. Widoczność w sieci to tylko korzyści, a profesjonalny audyt SEO pośrednio to umożliwia. Jeśli właścicielowi domeny zależy na popularności strony, przeprowadzenie audytu SEO co jakiś czas jest wręcz koniecznością.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

Istnieje kilka rodzajów sytuacji, w których przeprowadzenie audytu SEO jest wysoce wskazane. To chociażby:

  • początek działalności w sieci – tworzenie strony i wypełnianie jej treścią,
  • planowane duże zmiany na stronie – struktura czy zmiana przekierowań,
  • zmiana lub rozszerzenie profilu działalności,
  • redesign lub całkowita wymiana UI na stronie,
  • próba zrzeczenia się szkodliwych dla witryny słabych linków zewnętrznych,
  • aktualizacja w mechanizmach Google.

Oprócz tego, agencja SEO, gdy podejmuje współpracę, zawsze rozpoczyna ją od audytu SEO pod kątem działalności klienta. Tak naprawdę każdy moment jest dobry. Dobrze zoptymalizowana strona to skarb, a algorytmy i roboty Google stale zmieniają swoje zasady. Stałe monitorowanie kondycji strony pod kątem SEO przełoży się na zainteresowanie i zyski. Nie oznacza to jednak, że audyt SEO należy przeprowadzać co chwilę – optymalnie warto to zrobić co około kilka miesięcy lub w momencie dokonywania bardziej radykalnych zmian.

Czas trwania audytu SEO w każdym przypadku jest inny

To zależy od tego, jaki zakres badania zamówił klient. Pewne dane audytorzy pozyskują od razu, inne obserwowane są w perspektywie godzin lub dni. Na czas trwania wpływ ma także poziom skomplikowania strony, rodzaj i ilość treści, jakość linkowania zewnętrznego itp. Czas ten wahać może się zatem między kilkoma dniami, a nawet kilkoma miesiącami. Zwłaszcza że pewne proste badania SEO można wykonać samodzielnie.

Samodzielny audyt SEO? W pewnym stopniu to możliwe

Pewne proste elementy audytu SEO każdy właściciel strony może wykonać sam, przy użyciu opisanych wcześniej narzędzi. Wykazują one dość obiektywne i istotne informacje na temat widoczności strony w sieci. Regularne filtrowanie strony przez te narzędzia to dobra praktyka utrzymywania widoczności. Faktem jednak jest, że tylko audyt SEO wykonany przez specjalistów jest w pełni wartościowy i pozwalający podjąć adekwatne działania. Samodzielny audyt to dobry sposób na monitorowanie sytuacji i dostrzeżenie w porę nadciągających problemów.

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x