W prędko rozwijającym się świecie obserwujemy olbrzymi wzrost konsumpcji. Ze względu na bardzo szybki rytm dnia i mnóstwo obowiązków zdarza się, że braknie nam czasu na wykonywanie codziennych obowiązków, chociażby w postaci zrobienia zakupów. Biorąc pod uwagę wielość i różnorodność dostępnych usług oraz produktów na rynku przedsiębiorcy wymyślają coraz to nowe sposoby zdobywania uwagi klientów. Do nich właśnie należy darmowa dostawa. Jest to idealny sposób, aby zwrócić uwagę konsumenta.
Dzień Darmowej Dostawy
Darmowe dostawy są na tyle popularne, że w Polsce obchodzimy Free Shipping Day (ang.). Dzień Darmowej Dostawy to jednodniowe wydarzenie handlowe, podczas którego sklepy internetowe oferują darmową przesyłkę na wszystkie lub wybrane produkty. Ten zwyczaj powstał w Stanach Zjednoczonych w 2008 roku, aby znacznie stymulować korzystanie z zakupów online. Free Shipping Day odbywa się w pierwszy poniedziałek grudnia. W 2024 roku wypada to 2 grudnia. W 2023 roku w Polsce ponad 100 sklepów internetowych wzięło aktywny udział promując darmową dostawę.
Darmowa dostawa – wiele korzyści
Zastanawiałeś się jakie korzyści za sobą niesie dostawa, za którą nie musimy płacić? Patrząc z perspektywy klienta jest to korzystne rozwiązanie. Po pierwsze nie musi on robić zakupów osobiście, a po drugie – ma wrażenie, że płaci tylko za wybrane produkty. Poniżej wskażemy jeszcze więcej atutów wyboru darmowej dostawy:
- powoduje to zwiększanie konwersji – występuje w przypadku, gdy darmowa dostawa zachęca niezdecydowanych klientów do finalizacji zakupów,
- podwyższa średnią wartość „koszyka” – konsumenci chętniej dodają więcej produktów lub specjalnie zamawiają produkty w takiej cenie, aby osiągnąć próg darmowej dostawy,
- zwiększa satysfakcję klienta – a ten tworzy bardziej pochlebną opinię na temat danej firmy,
- poprawia wizerunek firmy, czyli również podnosi jej konkurencyjność na rynku
Obawy związane z zastosowaniem darmowej dostawy
Wybierając strategię marketingową, do której wlicza się możliwość świadczenia darmowej dostawy, należy przekalkulować ilość plusów i minusów takiego przedsięwzięcia. Warto zadać sobie pytanie czy:
- Firma jest w stanie podjąć ryzyko ponoszenia większych wydatków lub podnoszenia ceny własnych produktów?
- Przedsiębiorca może pozwolić na ewentualne zamawianie i zwracanie przez klientów dużej liczby produktów?
- Firma jest przygotowana na trudności w zarządzaniu z powodu skomplikowanych zmian logistycznych?
Niezmiernie ważne jest zastanowienie się, jakie zmiany wprowadzić, aby wdrożenie strategii darmowej dostawy przyniosło jak najmniej strat dla własnej firmy.
Wady i zalety darmowej dostawy z perspektywy klienta
Co sprawia, że konsument ceni sobie darmowe przesyłki? Zgłębmy bardziej ten temat.
- Powodem jest najczęściej wrażenie oszczędności pieniędzy. Darmowa dostawa pozwala zaoszczędzić na kosztach wysyłki, co może obniżyć całkowity koszt zakupu. Kto z nas nie dobierał artykułów do „koszyka”, żeby tylko otrzymać darmową wysyłkę, niech podniesie rękę!
- Kolejną zaletą może być odczuwalnie większy komfort zakupów i zachęta do kolejnych. Jest to niepodważalny argument.
- Budowanie lojalności odgrywa tu również ważną rolę. Jeśli darmowa dostawa dostępna jest tylko grupie klientów, którzy śledzą wszystkie promocje i są na bieżąco – dzięki temu czują się docenieni.
- Daje to możliwość sprawniejszego porównywania cen w różnych sklepach, ponieważ nie trzeba skupiać się na kosztach wysyłki.
- Dodatkowym atutem jest lepsza dostępność do zakupów online dla osób o niższych dochodach.
- Darmowa dostawa minimalizuje ryzyko złego samopoczucia, bo klient nie musi porzucać swojego „koszyka”.
Pomimo bardzo pozytywnej opinii na temat darmowych wysyłek, warto przytoczyć ich „ciemne” strony, z którymi możemy się zmierzyć:
- Dłuższy czas dostawy.
- Ograniczony wybór produktów i/lub miejsc wysyłki.
- Wyższe ceny.
- Czasami brak kontroli nad procesem dostawy.
- Możliwość anulowania zamówienia przez sklep.
Reasumując widzimy, że nawet w ogólnej analizie wad i zalet przeważają korzyści w przypadku korzystania z darmowej dostawy.
Najbardziej popularne strategie wprowadzania darmowej dostawy
Do najczęściej używanych strategii należy wprowadzenie darmowej dostawy od określonej kwoty zamówienia. To zachęciłoby klientów do większych zakupów.
Inną możliwością jest dodanie opcji darmowej dostawy tylko dla wybranych produktów. Na przykład mogłoby to mieć zastosowanie wobec produktów o niskiej marży lub dla „nowości”.
Kolejnym przykładem takiej strategii jest darmowa dostawa wyłącznie dla członków programu lojalnościowego. Jest to idealny sposób, aby doceniać stałych klientów i ich nagradzać, a oni sami będą czuli się wyjątkowo.
Pomocną strategią jest także wprowadzenie oferty darmowej dostawy dostępnej tylko w wyznaczonym czasie. Klient z pewnością o wiele bardziej chciałby wykorzystać zaistniałą możliwość, gdyż byłaby dostępna tylko w wyznaczonym terminie lub godzinach.
Darmowa dostawa w liczbach
Wiele firm podjęło ryzyko wdrożenia nowej strategii jaką jest darmowa dostawa. Spójrzmy na konkretne dane liczbowe. Według badania Forrester Research aż 66% polskich konsumentów twierdzi, że darmowa dostawa jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie online. Natomiast badanie Gemius wykazało, że 72% polskich internautów chętniej kupuje w sklepach internetowych oferujących darmową dostawę. Badanie UPS, w którym uczestniczyło blisko 20 tyś. kupujących ze świata wskazuje na to, że 51% konsumentów mogłoby czekać na dostarczenie przesyłki dłużej, jeśli koszty dostawy byłyby mniejsze. Także można zauważyć, że darmowa dostawa jest efektywnym narzędziem zachęcającym do zakupów.
Na podstawie raportu Izby Gospodarki Elektronicznej warto wskazać kilka ważnych danych statystycznych:
- w 2022 roku sprzedaż cyfrowa wyniosła około 850 mld zł
- e-commerce skierowany tylko do konsumentów najprawdopodobniej osiągnie wartość 187 mld zł do 2027 roku
- internetowa sprzedaż ma coraz większy udział w całościowej sprzedaży detalicznej Polski – 2013 r. (3,5%), 2021-2022 r. (10%)
- najczęściej dochodzi do internetowej sprzedaży produktów kategorii odzieżowej (21,7%), sprzedaż produktów z kategorii „meble, RTV, AGD” uczestniczy w e-commerce w 16,4%, a sprzedaż prasy, książek oraz produktów z wyspecjalizowanych sklepów wynosi 22%
- aktualnie w sieci robi zakupy 87% internautów, z tego 62% Polaków mieści się w przedziale wiekowym (16-75 lat)
- 9 na 10 konsumentów kupujących przez Internet jest zadowolonych z zakupów
Wyróżnione dane wskazują na ciągły rozwój branży sklepów internetowych. Można przypuszczać, że „zachęcanie” klientów darmową dostawą do robienia zakupów online jeszcze bardziej przyspieszy rozwój branży e-commerce.
Podsumowanie
Darmowa dostawa może być skutecznym narzędziem do zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym. Należy jednak wziąć pod uwagę wszelkie „za” i „przeciw” z perspektywy przedsiębiorcy i klienta. Ważne jest także, aby wybrać najlepiej pasującą strategię wdrażania darmowej dostawy do specyfiki swojego sklepu i oferty.
Jeśli spodobał Ci się powyższy artykuł – udostępnij lub daj znać o swoich wrażeniach w sekcji komentarzy!
Jeżeli zainteresowała Państwa Nasza oferta –
Zapraszamy do kontaktu z Nami już dziś! 533 543 333 lub info@seosem24.pl
Zdecydowanie znam przykłady gdzie klienci bez dostawy za pobraniem… Lub darmowej dostawy nie kupują. Zresztą sam jestem przykładem że darmowa dostawa za pobraniem albo renomowane marki w Polsce 🙂 Pozdrawiam