W prędko rozwijającym się świecie obserwujemy olbrzymi wzrost konsumpcji. Ze względu na bardzo szybki rytm dnia i mnóstwo obowiązków zdarza się, że braknie nam czasu na wykonywanie codziennych obowiązków, chociażby w postaci zrobienia zakupów. Biorąc pod uwagę wielość i różnorodność dostępnych usług oraz produktów na rynku przedsiębiorcy wymyślają coraz to nowe sposoby zdobywania uwagi klientów. Do nich właśnie należy darmowa dostawa. Jest to idealny sposób, aby zwrócić uwagę konsumenta.
Darmowe dostawy są na tyle popularne, że w Polsce obchodzimy Free Shipping Day (ang.). Dzień Darmowej Dostawy to jednodniowe wydarzenie handlowe, podczas którego sklepy internetowe oferują darmową przesyłkę na wszystkie lub wybrane produkty. Ten zwyczaj powstał w Stanach Zjednoczonych w 2008 roku, aby znacznie stymulować korzystanie z zakupów online. Free Shipping Day odbywa się w pierwszy poniedziałek grudnia. W 2024 roku wypada to 2 grudnia. W 2023 roku w Polsce ponad 100 sklepów internetowych wzięło aktywny udział promując darmową dostawę.
Zastanawiałeś się jakie korzyści za sobą niesie dostawa, za którą nie musimy płacić? Patrząc z perspektywy klienta jest to korzystne rozwiązanie. Po pierwsze nie musi on robić zakupów osobiście, a po drugie - ma wrażenie, że płaci tylko za wybrane produkty. Poniżej wskażemy jeszcze więcej atutów wyboru darmowej dostawy:
Wybierając strategię marketingową, do której wlicza się możliwość świadczenia darmowej dostawy, należy przekalkulować ilość plusów i minusów takiego przedsięwzięcia. Warto zadać sobie pytanie czy:
Niezmiernie ważne jest zastanowienie się, jakie zmiany wprowadzić, aby wdrożenie strategii darmowej dostawy przyniosło jak najmniej strat dla własnej firmy.
Co sprawia, że konsument ceni sobie darmowe przesyłki? Zgłębmy bardziej ten temat.
Pomimo bardzo pozytywnej opinii na temat darmowych wysyłek, warto przytoczyć ich "ciemne" strony, z którymi możemy się zmierzyć:
Reasumując widzimy, że nawet w ogólnej analizie wad i zalet przeważają korzyści w przypadku korzystania z darmowej dostawy.
Do najczęściej używanych strategii należy wprowadzenie darmowej dostawy od określonej kwoty zamówienia. To zachęciłoby klientów do większych zakupów.
Inną możliwością jest dodanie opcji darmowej dostawy tylko dla wybranych produktów. Na przykład mogłoby to mieć zastosowanie wobec produktów o niskiej marży lub dla "nowości".
Kolejnym przykładem takiej strategii jest darmowa dostawa wyłącznie dla członków programu lojalnościowego. Jest to idealny sposób, aby doceniać stałych klientów i ich nagradzać, a oni sami będą czuli się wyjątkowo.
Pomocną strategią jest także wprowadzenie oferty darmowej dostawy dostępnej tylko w wyznaczonym czasie. Klient z pewnością o wiele bardziej chciałby wykorzystać zaistniałą możliwość, gdyż byłaby dostępna tylko w wyznaczonym terminie lub godzinach.
Wiele firm podjęło ryzyko wdrożenia nowej strategii jaką jest darmowa dostawa. Spójrzmy na konkretne dane liczbowe. Według badania Forrester Research aż 66% polskich konsumentów twierdzi, że darmowa dostawa jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie online. Natomiast badanie Gemius wykazało, że 72% polskich internautów chętniej kupuje w sklepach internetowych oferujących darmową dostawę. Badanie UPS, w którym uczestniczyło blisko 20 tyś. kupujących ze świata wskazuje na to, że 51% konsumentów mogłoby czekać na dostarczenie przesyłki dłużej, jeśli koszty dostawy byłyby mniejsze. Także można zauważyć, że darmowa dostawa jest efektywnym narzędziem zachęcającym do zakupów.
Na podstawie raportu Izby Gospodarki Elektronicznej warto wskazać kilka ważnych danych statystycznych:
Wyróżnione dane wskazują na ciągły rozwój branży sklepów internetowych. Można przypuszczać, że "zachęcanie" klientów darmową dostawą do robienia zakupów online jeszcze bardziej przyspieszy rozwój branży e-commerce.
Darmowa dostawa może być skutecznym narzędziem do zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym. Należy jednak wziąć pod uwagę wszelkie "za" i "przeciw" z perspektywy przedsiębiorcy i klienta. Ważne jest także, aby wybrać najlepiej pasującą strategię wdrażania darmowej dostawy do specyfiki swojego sklepu i oferty.
Jeśli spodobał Ci się powyższy artykuł - udostępnij lub daj znać o swoich wrażeniach w sekcji komentarzy!
Jeżeli zainteresowała Państwa Nasza oferta -
Zapraszamy do kontaktu z Nami już dziś! 533 543 333 lub info@seosem24.pl
Zdecydowanie znam przykłady gdzie klienci bez dostawy za pobraniem... Lub darmowej dostawy nie kupują. Zresztą sam jestem przykładem że darmowa dostawa za pobraniem albo renomowane marki w Polsce 🙂 Pozdrawiam