O tym, jak istotne jest SEO we współczesnym funkcjonowaniu w sieci, nie trzeba przekonywać nikogo, kto choć raz zauważył, jak dobrze zoptymalizowana pod tym kątem strona przekłada się na wymierne korzyści biznesowe. To główny profit z tego, że stosuje się techniki SEO, a specjalistyczny audyt ma na celu sprawdzić, jakich zmian dokładnie potrzebuje strona, czy szerzej - domena. To proces złożony i niekiedy długotrwały, ale od czasu do czasu po prostu trzeba go przeprowadzić. Poniżej znajdziesz powody, dlaczego to zrobić.
Na audyt składa się szereg procesów, które mają na celu sprawdzenie wskazanej strony internetowej pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania. Sprawdzane jest między innymi to:
Audyt SEO to także badanie warstwy technicznej strony:
Przeprowadzany jest przez specjalistów – w zależności od jego dogłębności i zakresu, przez SEO-wców, programistów, redaktorów czy webmasterów. Używają do tego prostych, jak i bardziej specjalistycznych narzędzi, które w wymierny sposób wykazują problemy strony WWW. Wszystkie te działania służą temu, aby sprawdzić, jakie są mocne i słabe strony witryny oraz jak bardzo zoptymalizowana jest pod kątem SEO. Następnie zamawiający otrzymuje pakiet wskazówek, których wdrożenie poprawi widoczność. Co ciekawe – audyt SEO może być przeprowadzony nie tylko pod kątem Google, ale też i innych silników wyszukiwania – Bing, Yandex, Yahoo, DuckDuckGo.
To złożone zagadnienie, gdyż audyt SEO może mieć różny zakres badanych obszarów, poziom skomplikowania lub dogłębności. Na ogół wyróżnia się audyt dotyczący wyłącznie kwestii związanych z daną stroną internetową (audyt on-site) jak i audyt, który skupia się na aspektach SEO w pozostałych obszarach (audyt off-site). Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj audytu może (i najczęściej to robi) badać następujące aspekty SEO:
Szczegółowych aspektów jest znacznie więcej. W agencji SEO można zamówić zarówno audyt kompleksowy, jak i wobec konkretnego obszaru.
W branży istnieje także podział audytów SEO pod względem sposobów ich wykonywania:
To, który ze sposobów dobierze agencja SEO do przeprowadzenia analizy, zależy od konkretnego przypadku i zakresu zamówionej analizy. Pewne rzeczy narzędzie do analizy wykaże samo. Innym razem dane te wymagają jeszcze interpretacji przez człowieka, a bywa, że maszyna nie pomoże i trzeba wszystko badać „na piechotę”.
Skoro jednak mowa o narzędziach do analizy, warto wspomnieć o kilku z nich:
Audyt SEO na ogół jednak nie odbywa się w sposób sztampowy i ściśle proceduralny, a przynajmniej nie powinien tak wyglądać. Każda strona jest inna, a agencja SEO ma swoje patenty. Traktowanie wszystkich klientów wedle jednego wzorca dostarczyłoby mnóstwa niepotrzebnych informacji a na pewno nie pomogłoby zwiększyć widoczności w sieci.
Audyt SEO może być też zamówiony pod kątem konkurencji. Agencja SEO sprawdzi, jakie działania podejmują konkurencyjne serwisy z branży. Analogicznie można zamówić analizę on-site jak i off-site. Dobrym zwyczajem jest też wykazywanie pozycji badanej witryny na tle skuteczności konkurencji w zwyczajowym audycie SEO. Należy jednak pamiętać, że audyt widoczności konkurencji może być wykonany wyłącznie w oparciu o informacje, do których jest dostęp z zewnątrz, np. filtracja strony przez narzędzia analityczne. Nie otrzyma się informacji, do których dostęp ma wewnętrzny zespół czy właściciel domeny. Audyt SEO konkurencji to jednak cenna wiedza, dostarczająca inspiracji albo przeciwnie – przestróg.
Samo przeprowadzenie audytu SEO nie sprawia, że strona z punktu staje się lepiej widoczna w Google. Audyt jest jak dogłębne badanie pacjenta (w postaci strony) oraz postawieniem diagnozy. Wyniki audytu wskazują na problemy, których naprawienie poprawi pozycję w wynikach wyszukiwania. Agencja SEO w raporcie z analizy przedstawia też listę rzeczy do wykonania. Jakie działania może zalecić? Przykładowo:
Dopiero zastosowanie – trzymając się tej medycznej analogii – takich środków leczących sprawi, że pacjent ozdrowieje. Strona będzie lepiej widoczna w sieci, a docelowo zwiększy się na niej ruch i wzrośnie (lub w ogóle dopiero pojawi się) zainteresowanie odbiorców/klientów. W skrócie, audyt to dopiero początek stałego procesu pozycjonowania strony w sieci pod kątem SEO. O widoczność w sieci należy dbać na bieżąco.
Wpływ na wysokość ceny audytu SEO ma kilka czynników:
Do tego dochodzi ilość stwierdzonych problemów, co ma wpływ na długość i zakres sporządzonego raportu. W SEOSEM24 cena szerokiego, specjalistycznego audytu SEO wynosi 1500 zł netto.
Dobrze postawiona diagnoza problemów trapiących stronę pod kątem SEO to podstawa do podjęcia działań. Podobnie jak wiedza o tym, co na stronie działa dobrze. Wdrożenie wniosków z analizy SEO poprawi kondycję strony, co przejawia się w:
To wszystko prowadzi do wymiernych korzyści:
Co więcej, algorytmy Google wspierają te strony, które mają wysoką pozycję. Uznają, że skoro wielu internautów ją wybiera, jest ona godna zaufania. Uzyskanie (i podtrzymywanie!) wysokiej pozycji sprawia zatem, że Google pomaga jej tam pozostać. Lepsza widoczność to większe zainteresowanie. Większe zainteresowanie to więcej potencjalnych klientów. Więcej potencjalnych klientów to większy zysk. Podobnie jak większa liczba osób, które dowiedzą się o jakiejś ważnej inicjatywie i wezmą w niej udział albo większa liczba osób, których zdoła się przekonać do jakiejś racji czy postawy. Widoczność w sieci to tylko korzyści, a profesjonalny audyt SEO pośrednio to umożliwia. Jeśli właścicielowi domeny zależy na popularności strony, przeprowadzenie audytu SEO co jakiś czas jest wręcz koniecznością.
Istnieje kilka rodzajów sytuacji, w których przeprowadzenie audytu SEO jest wysoce wskazane. To chociażby:
Oprócz tego, agencja SEO, gdy podejmuje współpracę, zawsze rozpoczyna ją od audytu SEO pod kątem działalności klienta. Tak naprawdę każdy moment jest dobry. Dobrze zoptymalizowana strona to skarb, a algorytmy i roboty Google stale zmieniają swoje zasady. Stałe monitorowanie kondycji strony pod kątem SEO przełoży się na zainteresowanie i zyski. Nie oznacza to jednak, że audyt SEO należy przeprowadzać co chwilę – optymalnie warto to zrobić co około kilka miesięcy lub w momencie dokonywania bardziej radykalnych zmian.
To zależy od tego, jaki zakres badania zamówił klient. Pewne dane audytorzy pozyskują od razu, inne obserwowane są w perspektywie godzin lub dni. Na czas trwania wpływ ma także poziom skomplikowania strony, rodzaj i ilość treści, jakość linkowania zewnętrznego itp. Czas ten wahać może się zatem między kilkoma dniami, a nawet kilkoma miesiącami. Zwłaszcza że pewne proste badania SEO można wykonać samodzielnie.
Pewne proste elementy audytu SEO każdy właściciel strony może wykonać sam, przy użyciu opisanych wcześniej narzędzi. Wykazują one dość obiektywne i istotne informacje na temat widoczności strony w sieci. Regularne filtrowanie strony przez te narzędzia to dobra praktyka utrzymywania widoczności. Faktem jednak jest, że tylko audyt SEO wykonany przez specjalistów jest w pełni wartościowy i pozwalający podjąć adekwatne działania. Samodzielny audyt to dobry sposób na monitorowanie sytuacji i dostrzeżenie w porę nadciągających problemów.
Kompleksowy opis. Audyty SEO są coraz bardziej rozbudowane i dotyczą coraz większej liczby technicznych kwestii, więc osobiście zalecałbym zlecenie profesjonalnego audytu SEO, zamiast samodzielnego audytu.
Popieram, tak jak sam bym nie naprawiał samochodu, tak sam bym nie robił audytu SEO.
SEO jest niezwykle ważne dla każdego biznesu, który chce osiągnąć sukces w internecie. Poprawa pozycji w wyszukiwarkach może zwiększyć widoczność witryny i zwiększyć ruch, co przekłada się na zwiększenie zysków. Ważne jest, aby skupić się na optymalizacji witryny, aby zapewnić jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a także na tworzeniu atrakcyjnego i wartościowego contentu. Audyt jest bardzo przydatny.
Zgadzam się z Tobą. Dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy jak bardzo ważne jest poprawienie swojej pozycji w wyszukiwarkach.
Wkońcu to jest klucz do pozyskania nowych klientów 😉
Bardzo przydatny i super blog na temat audytu SEO, który w tej branży jest bardzo ważny i wiedza o nim jest niezbędna do działania. 5 gwiazdek ode mnie 🙂
Bardzo dobrze, że poruszyliście temat samodzielnego audytu SEO. Dużo osób próbuje samemu się tym zając, a później błędy i wszystkie poprawki kosztują o wiele więcej niż wynajęcie specjalisty, który to zrobi bezbłędnie od A do Z.
Troche zielony w temacie jestem ale wydaje mi się ze lepiej zapłacić i zrobić raz a porządnie 😉
Zdecydowanie, jako osoba sama świadcząca usługi wiem dobrze, że najlepiej zgłaszać się do specjalistów.
Warto też dodać, że audyt warto kontrolować co około kilka miesięcy, ponieważ najlepszą stroną jest strona zoptymalizowana.
Dokładnie.
A czy u Was w agencji można odbyć szkolenie o tym, jak wygląda audyt SEO i jak go przeprowadzić?
Z tego, co kojarzę, to można, ale lepiej spytać bezpośrednio w SEOSEM24. No i samodzielny audyt nie będzie fachowy, ja bym to zostawił specjalistom.
Fajnie poruszone różne aspekty tego, jak wygląda audyt SEO i jak się go przeprowadza. Może uzmysłowi niektórym, że to nie takie hop-siup i lepiej zapłacić, a mieć zrobione dobrze.